,,Malý Pearl Harbor" již v roce 1937. Jak Japonci poslali ke dnu americký dělový člun a pak se omlouvali

,,Malý Pearl Harbor&quote; již v roce 1937. Jak Japonci poslali ke dnu americký dělový člun a pak se omlouvali
Autor: public domain|Popisek: Americký dělový člun USS Panay
26 / 09 / 2020, 10:00

Všichni známe události ze 7. 12. 1941, kdy došlo k japonskému přepadu americké tichomořské základny Pearl Harbor. Nicméně rozsahem daleko menší, přesto však zajímavou paralelu, bychom mohli vidět v japonském útoku a následném potopení amerického dělového člunu USS Panay v roce 1937. Jak se vše seběhlo?

7. 12. 1941 proběhl nechvalně známý japonský útok na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor. To mělo bezprostředně za následek vyhlášení války Japonsku. Méně známý je incident z prosince roku 1937, který se odehrál na řece Jang-c’-ťiang, a jenž rovněž poznamenal v této době japonsko-americké vztahy.

                                    

                                                                           Video: YouTube

Na nejdelší čínské řece 12.12. 1937 kotvil americký dělový člun USS Panay a další plavidla - čínské tankery. Panay měl za úkol zajistit evakuaci Američanů z ,,horké" oblasti, kde probíhaly boje mezi Japonci a Číňany. Na této půdě tedy již nebylo bezpečno a cílem dělového člunu bylo dostat americké občany z oblasti pryč.

Ráno 12. prosince 1937 dostaly japonské letecké síly informaci, že čínské jednotky prchají z oblasti v deseti velkých plavidlech, a rozhodly se ,,jednat". Pro úplnost dodejme, že Japonsko se nacházelo od července 1937 ve válce právě s Čínou, která trvala až do roku 1945. Podle několika zdrojů měly dostat japonské letouny přímý rozkaz k náletu na zmíněná plavidla.

Panay byl zasažen dvěma pumami svržené palubním bombardovacím letounem Jokosuka B4Y. Dělový člun byl pak dále ostřelován devíti palubními stíhacími letouny Nakadžima A4N. Tím byl osud amerického plavidla zpečetěn, a to přesto, že napadený dělový člun měl  viditelnou americkou vlajku.

Čtyři lidé při útoku zahynuli, 43 členů posádky bylo zraněných, jakož i pět civilistů. Další tři zmíněné tankery byly rovněž bombardovány a potopeny. Přeživší pak strávili několik mrazivých nocí bez jídla a pořádného oblečení. Tři dny trvalo, než se dostali do bezpečí několika britských a amerických lodí.

Jak už bylo zmíněno jinde, incident poznamenal americko-japonské vztahy a ve Washingtonu vyvolal patřičné rozhořčení. I když japonské letouny měly dostat z příslušných míst rozkaz k bombardování lodí, jak už jsme uvedli, přesto se snažila japonská vláda tvrdit, že potopení amerického dělového člunu a dalších plavidel bylo neúmyslné. Některé zdroje však naopak hovoří o tom, že se jednalo o neschválenou akci příslušnými místy.

Washingtonu byla nicméně adresována omluva. Podle Japonců jejich piloti neviděli americké vlajky na dělovém člunu, na druhé straně americký námořní soud, který vyšetřoval incident, došel k závěru, že vlajky byly jasně viditelné. Japonsko se zavázalo posléze vyplatit v roce 1938 americké straně odškodnění, které činilo více než 2 miliony dolarů.

Na každý pád americko-japonské vztahy znatelně po incidentu ochladly. Jejich prudké zhoršení pak přišlo po japonském útoku na Pearl Harbor v prosinci 1941, kdy mezi oběma zeměmi vznikl již regulérní válečný stav. Nutno podotknout, že pro některé americké politické i armádní činitele začal v podstatě válečný stav s Japonskem již po incidentu s potopením dělového člunu Panay.

 

Zdroj: National Interest

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace