Manévr, který vešel do dějin letectví. Pilot v roce 1967 zachránil spolubojovníky odtlačením jejich stíhačky nad Laos

Manévr, který vešel do dějin letectví. Pilot v roce 1967 zachránil spolubojovníky odtlačením jejich stíhačky nad Laos
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: Phantom II 433. perutě
12 / 05 / 2020, 10:00

U pozemních sil je běžné, že nepoškozené vozidlo vezme do vleku vozidlo poškozené. Děje se to tak i u námořnictva. Ale aby vzala do vleku jedna stíhačka druhou stíhačku? To by asi nešlo. Ačkoli... První takový případ se stal 15. září 1952 v Koreji, kdy pilot F-86 Sabre doslova dotlačil poškozený stroj svého wingmana mimo území ovládané komunisty. A opakoval se v březnu 1967 nad Severním Vietnamem. Jeden Phantom amerického letectva odtlačil druhý a zachránil tím jeho posádku před zajetím. Roli v příběhu mají letouny F-4 Phantom II, severovietnamské protiletadlové dělostřelectvo, přistávací hák a čelní sklo kabiny.

10. března 1967 bombardovala dvojice F-4 Phantom II 433. taktické stíhací perutě 8. taktického stíhacího pluku ze základny Ubon v Thajsku ocelárnu v Thai Nguyen ležící severně od Hanoje. Místo bylo velmi dobře chráněno protivzdušnou obranou a oba Phantomy byly při útoku zasaženy do nádrže a přišly o množství paliva. Stroj kapitána Earla Amana byl na tom hůře než stroj Johna Roberta Parda. Nad Laosem byl k dispozici tanker KC-135, ale za dané situace nebylo možné doufat, že se k němu piloti dostanou v pořádku, a návrat na základnu byl zcela vyloučen. Katapultovat se nad nepřátelským územím ovšem letci rozhodně nechtěli. Zamířili k Laosu, ale ukázalo se, že ani dosažení tohoto neutrálního území nebude pro Amanův stroj možné.

Oba stroje vystoupaly na 30 tisíc stop (asi 10 tisíc metrů) v naději, že Amanův letoun pak bude schopen doplachtit co nejdál, nicméně schopnost plachtit nepatří k přednostem těžkého Phantomu, který za své letové vlastnosti vděčí především dvojici výkonných motorů. Plachtí "jako cihla". Pardův stroj, kterému dostatek paliva i přes poškození zbýval, by musel své křídlo opustit a nechat svému osudu. Takové řešení by se zdálo nevyhnutelné. Ale kapitán Pardo přišel s improvizací, kterou své spolubojovníky zachránil a zapsal se do dějin letectví.

První variantou plánu bylo využít kryt brzdícího padáku na ocase Phantomu - Pardo plánoval do otvoru zapřít čumák svého stroje a Amanovu stíhačku... tlačit. Pokus zhatila turbulence a situace se stávala kritickou, když po vysazení obou Amanových motorů klesal jeho Phantom rychlostí asi 1000 metrů za minutu. Ke slovu přišla druhá varianta. Pardo vyzval Amana, aby spustil svůj přistávací hák, a sám manévroval se svým strojem tak, že se do háku opřel svým čelním sklem. Napadlo by vás něco podobného? Zní to jako hospodská vyprávěnka po šesti pivech. A přesto tímto manévrem snížil Pardo rychlost Amanova sestupu na polovinu.

                                                                          Zdroj: YouTube

Neobešlo se to bez komplikací. Jakkoli je čelní sklo Phantoma pancéřované, mohutný tlak přesto způsoboval praskliny. Pardo proto svůj letoun raději zapřel o přechod mezi kabinou a trupem. Načež i jemu vysadil jeden z motorů a v důsledku se rychlost sestupu obou strojů zvýšila na bezmála 700 m za minutu. Pardo to vyřešil v rozporu s předpisy jeho opětovným nahozením a s velkým rizikem se mu opravdu podařilo kolegovu stíhačku doslova dotlačit nad hranici s Laosem, kde se Aman a jeho navigátor katapultovali. Pardovi vysadil i druhý motor, došlo palivo - a i oni se tedy museli katapultovat.

Drama ale ještě nekončilo. Tři z letců se při katapultáži vážně zranili. A vyzbrojeni pistolemi museli asi čtvrt hodiny vzdorovat laoským komunistickým milicím, které se dostaly na místo jako první. Teprve poté se na scéně objevily americké záchranné vrtulníky, palbou palubních kulometů milice uzemnily a všechny čtyři letce v pořádku odnesli do bezpečí. Poněkud paradoxně byl kapitán Pardo popotahován za ztrátu letounů. Teprve dvacet let po události byla kauza znovu otevřena, přezkoumána, a výsledkem bylo jeho vyznamenání Stříbrnou hvězdou. Manévr vešel do dějin jako Pardo's Push.

Zdroj: wikipedia, gonzoaviation.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace