Mark IX - britský obr byl prvním obrněným transportérem na světě

Mark IX - britský obr byl prvním obrněným transportérem na světě
02 / 12 / 2019, 13:00

Prvním obrněným transportérem na světě byl britský Mark IX.

Na konci roku 1917 po pečlivém prostudování zpráv o tom, jak si vedou tanky na bojišti, dospěl britský generální štáb k tomu, že pěchota je vedle tanků zranitelná, a proto dospěla k závěru, že je třeba postavit speciální vozidlo na přepravu pěchoty do prvních linií boje. Aniž by si to tehdy vedoucí britští vojenští činitelé uvědomovali, vznikl nápad na první obrněný transportér na světě.

Jako základ tohoto vozidla byl zvolen tank Mk.V, protože nebyl čas na kompletně nový design. MK V byl modernizovanou verzí tanku Mark IV a plusové body si připsal pro jednoduchost svého designu.

Požadavek vojenských míst byl jasný - vozidlo mělo přepravovat až 50 pěšáků či 10 tun zásob. Koncem roku 1917 tak začaly práce na 2 prototypech obrněném transportéru, jež měla na starosti společnost Armstrong Whitworth, a který mohl sloužit i jako zásobovací tank. Samotné práce pak probíhaly do června 1918. Design byl uzpůsoben tak, že motorová část se nacházela v přední části vozidla a přepravní či nákladový prostor ve středu.

Vozidlo bylo 9,7 m dlouhé, 2,5 široké a 2,64 m široké. Posádku tvořili 4 lidé - velitel, řidič, mechanik a kulometčík, Mark IX mohl nakonec přepravit místo 50 lidi, jak bylo původně plánováno, jen 30 pěšáků, protože ,,původní" Mk V nakonec nenabízel tolik prostoru. Vozidlo poháněl vodou chlazený 6válec Ricardo o výkonu 150 koní. Maximální rychlost transportéru byla 6,9 km/h, na těžkém terénu mohla spadnout až k 1,3 km/h, dosah činil 32 km. Výzbroj zajišťovaly 2 kulomety Hotchkiss ráže 7,62 mm.

Armáda si objednala 200 kusů transportéru, nicméně do konce první světové války stihly být vyrobeny pouze 3 kusy. Jen 2 kusy před podpisem míru 11.11. 1918 pak byly připraveny k bojovým testům na západní frontě. Další vozidla se pak vyrobila až po válce. Nakonec jeden ,,osamělý" Mark IX přece jen sloužil ve Francii jako sanitární vozidlo. Celkem se vyprodukovalo 34 kusů Mark IX.

Protože práce na prvním obrněném transportéru probíhaly na sklonku války, vozidlo tak do konfliktu nestačilo zasáhnout. Nicméně britský Mark IX ukázal směr, kudy se vydat při konstrukci těchto vozidel v budoucnu a v řadě ohledů se jednalo o průkopnické vozidlo.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace