Mathias Rust – přistání na Rudém náměstí (28. května 1987)

Mathias Rust – přistání na Rudém náměstí (28. května 1987)
26 / 10 / 2018, 10:00

Mezi vzácné příběhy studené války, které díky dobrému konci vyvolávají dodnes úsměv na tváři, patří také let Mathiase Rusta do Moskvy s přistáním na Rudém náměstí. Mathias Rust nebyl ani vojákem ani špionem. Byl jen osmnáctiletým amatérským pilotem, který se ve svém letadélku Cessna 172 vydal z Německé spolkové republiky do Moskvy se záměrem předat generálnímu tajemníkovi KSSS Michailu Gorbačovovi dvacetistránkový manifest o cestě ke světovému míru.

13. května 1987 nastoupil Mathias do Cessny, která patřila jeho leteckému klubu, a odletěl přes Shetlandy a Faerské ostrovy do Reykjavíku na Islandu, a odsud pak přes norský Bergen a finské Helsinky vletěl 28. května do sovětského vzdušného prostoru. O pouhé čtyři roky dříve sestřelilo sovětské letectvo jihokorejské linkové letadlo, které navigačním omylem nad Ochotským mořem narušilo vzdušný prostor SSSR, přičemž zahynulo všech 269 osob na palubě. Rustův let samozřejmě sovětská protivzdušná obrana zaznamenala také. Jednotky byly uvedeny do pohotovosti a k Cessně vzlétly první dvě pohotovostní stíhačky. Podle hlášení jednoho ze stíhačů šlo o letoun připomínající sovětský sportovní Jak-12, a piloti nedostali povolení k palbě. Stejně jako jednotky protivzdušné obrany.

Psali jsme: 1. října 1988 se ujal vlády nad SSSR Gorbačov, muž který ukončil Studenou válku

Rust se nakrátko ztratil z radarů, a poté mu již sovětská PVO přidělila status přátelského letadla. Šlo o preventivní opatření v důsledku faktu, že piloti civilních letadel často špatně nastavovali transpondér, který zajišťoval identifikaci letounu na radarech. Rustův transpondér byl od Helsinek vypnutý. K jeho letounu se přiblížily dva MiGy-23 a pokusily se navázat spojení, ale bezvýsledně. Piloti nezaznamenali ani západoněmecké znaky na letounu. Později startovaly další dvě stíhačky, ale ani ony s nízko letící Cessnou nic nepořídily a kontakt nenavázaly. Díky zvýšenému letovému provozu v důsledku nedávné havárie proletěla Cessna aniž by vzbudila pozornost i další oblastí.

Mezi šestou a sedmou večerní se mladý pilot dostal nad hlavní město Sovětského svazu. Nad ním byl let zakázán, což ale Mathiasi Rustovi nevadilo. Původně zamýšlel přistát přímo v Kremlu, ale v obavě, že jeho mise by skončila mimo pozornost veřejnosti za vysokými zdmi, rozhodl se přistát přímo na Rudém náměstí. Tam však bylo příliš mnoho lidí. Proto nakonec přistál po dalším obletu náměstí na Velkém Moskvoretském mostě u chrámu Vasila Blaženého. Zatčen byl až dvě hodiny po přistání. V mezičase byl udivenými Moskvany vítán a žádán o autogram.

2. září 1987 začal proces. Rust byl odsouzen ke čtyřem rokům nucených prací za výtržnictví, porušení mezinárodního leteckého práva a narušení sovětské hranice. Do lágru se naštěstí nedostal. V období zlepšování vztahů mezi Západem a SSSR byl v říjnu 1988 propuštěn a vyhoštěn. Pro sovětské ozbrojené síly byla událost mimořádně trapnou a ostudnou. Gorbačov jí obratně využil a zbavil se konzervativních kádrů ministerstva obrany i armády. Odvolán byl ministr obrany, velitel protivzdušné obrany a na 2000 důstojníků. Mathias Rust se po 18 měsících v sovětském vězení vrátil do Německa, kde byl přivítán jako hrdina.

Psali jsme: Jak Margaret Thatcherová s Ronaldem Reaganem ,,neuzbrojili" Sovětský svaz

Jeho život pak záhy poznamenal zvláštní čin. Nožem pobodal zdravotní sestru, která s ním odmítla jít na kafe. Byl odsouzen ke dvěma letům, ale po pěti měsících by propuštěn. V roce 2001 byl Mathias Rust usvědčen z krádeže kašmírového svetru, o čtyři roky později byl vyšetřován pro podvody. V roce 2002 založil mediační službu, která se mj. snažila o urovnání konfliktů na Blízkém východě, a pak začal hrát profesionálně a dosti úspěšně poker. A stal se analytikem ve švýcarské investiční bance. Zvláštní člověk.

Tak či onak, Rudé náměstí bylo obyvateli města ještě nějakou dobu označováno jako Šeremetěvo-3.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace