McDonnell XF-85 Goblin - projekt amerického parazitního stíhače na obranu bombardéru B-36 nakonec skončil neúspěchem

McDonnell XF-85 Goblin  - projekt amerického parazitního stíhače na obranu bombardéru B-36 nakonec skončil neúspěchem
Popisek: McDonnell XF-85 Goblin
11 / 06 / 2019, 13:00

USAF už na konci druhé světové války experimentovala s projektem parazitního stíhače XF-85 Goblin, který by představoval obranu pro strategický bombardér B-36. Projekt však nakonec skončil neúspěchem.

V ještě probíhající druhé světové válce přišla USAF s projektem parazitního obranného stíhače s názvem XF-85 Goblin (skřítek), který měl být umístěn v pumovnici strategického bombardéru B-36 a chránit stroj před útoky. Představa USAF byla taková, že pokud bombardér napadl nepřítel, Goblin měl být vypuštěn, následně  by zlikvidoval narušitele a vrátil se zpět. Proto se konstruktéři stíhače soustředili na maximalizaci jeho výkonu při nízké spotřebě paliva, aby se mohl dostat do potřebné výšky. 

Za vývojem stíhače s unikátním vejcovitým designem (přezdívka ,,Létající vejce") stála společnost McDonnell. První prototyp XF-85, které bylo nejmenším proudovým stíhacím letadlem v historii, byl však během testů poškozen, druhý prototyp absolvoval první let v srpnu 1948.

Délka letounu byla pouhých 4,5 metru, výška 2,5 metru. Maximální rychlost činila 1 069 km/h, dostup 15 000m, stoupavost 3 800 m/min. Goblin poháněl jeden proudový motor Westinghouse XJ-34 o tahu 13 kN. Vyzbrojen byl čtyřmi kulomety M2 Browning ráže 12,7 mm.

                                  

I když byl původně Goblin určen pro obranu bombardéru B-36 Peacemaker, ten ještě nebyl v době testů k dispozici, a tak zkoušky probíhaly na nosiči EB-29B Superfortress. Při prvním letu zhruba po dvou hodinách však bylo patrné, že i když byl stroj dobře ovladatelný, piloti si stěžovali, že návrat na visuté zařízení bombardérů je poměrně obtížný. 

goblin1

A to byl právě jeden z důvodu, proč se nakonec ukázal projekt neživotaschopným. Návrat na  mateřský bombardér však nebyl jedinou potíží projektu parazitního stíhače. XF-85 i přes maximalizaci a optimalizaci výkonu nebyl schopen konkurovat nepřátelským letounům, před kterými měl mateřský bombardér chránit. Jako další problém se pak jevily i finance, projekt byl totiž poměrně nákladný. Z těchto a dalších důvodů bylo přikročeno nakonec v roce 1949 ke zrušení projektu a prototypy skončily v muzeu.

Nicméně potom USAF zkoušela místo Goblinu proudový stroj F-84 Thunderjet v projektu FICON (Fighter Conveyor), kdy měl bombardér B-36 přepravovat právě Thunderjet. První B-36 s F-84 vzlétlo v roce 1952, vzhledem k faktu, že mezitím se změnila funkce stíhačky na průzkumný letoun, tento projekt byl v roce 1959 ukončen.

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace