XF-85 Goblin: Projekt parazitního letounu selhal. ,,Skřítek" nakonec bombardér B-36 neochránil

XF-85 Goblin: Projekt parazitního letounu selhal. ,,Skřítek&quote; nakonec bombardér B-36 neochránil
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: McDonnell XF-85 Goblin
10 / 02 / 2022, 17:30

McDonnell XF-85 Goblin byl název projektu experimentálního parazitního letounu, který měl chránit bombardér B-36.

V ještě probíhající druhé světové válce přišla USAF s projektem parazitního obranného stíhače s názvem XF-85 Goblin (skřítek), který měl být umístěn v pumovnici strategického bombardéru B-36 a chránit stroj před útoky. Představa USAF byla taková, že pokud bombardér napadl nepřítel, Goblin měl být vypuštěn, následně by zlikvidoval narušitele a vrátil se zpět. Proto se konstruktéři stíhače soustředili na maximalizaci jeho výkonu při nízké spotřebě paliva, aby se mohl dostat do potřebné výšky.

Za vývojem stíhače s unikátním vejcovitým designem (přezdívka ,,Létající vejce") stála společnost McDonnell. První prototyp XF-85, které bylo nejmenším proudovým stíhacím letadlem v historii, byl však během testů poškozen, druhý prototyp absolvoval první let v srpnu 1948.

Délka letounu byla pouhých 4,5 metru, výška 2,5 metru. Maximální rychlost činila 1 069 km/h, dostup 15 000m, stoupavost 3 800 m/min. Goblin poháněl jeden proudový motor Westinghouse XJ-34 o tahu 13 kN. Vyzbrojen byl čtyřmi kulomety M2 Browning ráže 12,7 mm.

I když byl původně Goblin určen pro obranu bombardéru B-36 Peacemaker, ten ještě nebyl v době testů k dispozici, a tak zkoušky probíhaly na nosiči EB-29B Superfortress. Při prvním letu zhruba po dvou hodinách však bylo patrné, že i když byl stroj dobře ovladatelný, piloti si stěžovali, že návrat na visuté zařízení bombardérů je poměrně obtížný.

A to byl právě jeden z důvodu, proč se nakonec ukázal projekt neživotaschopným. Návrat na mateřský bombardér však nebyl jedinou potíží projektu parazitního stíhače. XF-85 i přes maximalizaci a optimalizaci výkonu nebyl schopen konkurovat nepřátelským letounům, před kterými měl mateřský bombardér chránit. Jako další problém se pak jevily i finance, projekt byl totiž poměrně nákladný. Z těchto a dalších důvodů bylo přikročeno nakonec v roce 1949 ke zrušení projektu a prototypy skončily v muzeu.

Nicméně potom USAF zkoušela místo Goblinu proudový stroj F-84 Thunderjet v projektu FICON (Fighter Conveyor), kdy měl bombardér B-36 přepravovat právě Thunderjet. První B-36 s F-84 vzlétlo v roce 1952, vzhledem k faktu, že mezitím se změnila funkce stíhačky na průzkumný letoun, tento projekt byl v roce 1959 ukončen.

 

Zdroj: history.com

 

Tagy článku