Mechanik námořní pěchoty ukradl letoun Skyhawk a splnil si svůj sen
foto: Wikimedia Commons, volné dílo/A-4M Skyhawk
Howard Foote, mechanik u námořní pěchoty, měl jeden sen: vzlétnout jako pilot k nebesům. Tento sen se mu splnil, i když na velmi krátkou dobu.
Howard Foote byl v roce 1986 21letý americký mladík, který toužil po tom se stát pilotem stíhacího stroje. Osud tomu však chtěl jinak a Foote skončil u námořní pěchoty na letecké stanici El Toro v Kalifornii, kde pracoval jako mechanik. Jeho zatím nesplněným snem však bylo vzlétnout jako pilot do vzduchu.
A tak vymyslel jeden červencový den roku 1986 důmyslný plán, jak se alespoň na chvilku vžít do pocitu skutečného pilota. Pod rouškou noci se vkradl do nevyzbrojeného letounu A-4M Skyhawk. ,,Dělal jsem celý život pro to, abych mohl letět. Neexistovalo nic jiného," sdělil později listu LA Times ke svému činu.
Psali jsme
Americké námořnictvo má v plánu vyzbrojit ponorky třídy Ohio a Virginia hypersonickými zbraněmi vznikajícími v programu Conventional Prompt...
Hlídka se sice snažila mladíka zastavit, ale bylo již pozdě, Foote právě odstartoval na půlhodinový vysněný let. Během své ,,bezstarostné jízdy", kdy uletěl asi 50 mil nad Pacifikem, dokonce provedl několik akrobatických kousků.
Foote měl štěstí, že za ním nebyly poslány stíhací letouny, aby jím pilotovaný Skyhawk donutily přistát. Nikdo z jeho nadřízených navíc netušil, jakým směrem se vydává a jestli z jeho letu nemůže vzniknout případný nevítaný mezinárodní skandál. Footeův sen se tak mohl stát byť jen na půl hodiny realitou. Mladý mechanik byl za tento čin poslán základnu námořní pěchoty Camp Pendleton, kde strávil čtyři a půl měsíce ,,v chládku".
Psali jsme
US Navy udělila kontrakt loděnici General Dynamics Electric Boat na dodání dvou jaderných ponorek moderní třídy Columbia.
Po svém propuštění Foote dál žil svůj sen stát se pilotem stíhače. Snažil se nabídnout své služby Izraeli i Hondurasu. Nakonec se mladíkovi přece jen podařilo stát se testovacím pilotem a vyzkoušet v praxi více než 20 vojenských i civilních letounů. Kromě toho byl později také úspěšný na poli nových patentů v oboru leteckého designu a technologií, které posléze dodával do Laboratoře proudového pohonu (Jet Propulsion Laboratory) spadající pod NASA. Kruh se tak úspěšně uzavřel.
Zdroj: We Are Mighty
Tagy