Medaile cti pro potomka ruských Němců za boj proti Japoncům

Medaile cti pro potomka ruských Němců za boj proti Japoncům
Autor: U.S.Navy, volné dílo|Popisek: Wildcaty námořní pěchoty na Hendersonově letišti
05 / 01 / 2021, 16:00

S téměř prázdnou nádrží po dlouhém přeletu ze základny Espiritu Santo na Nových Hebridách na Hendersonovo letiště na Guadalcanalu se podplukovník Bauer, velitel 212. stíhací perutě USMC, pustil 16. října 1942 do boje s japonskými bombardéry, které si za cíl vybraly starý torpédoborec sloužící k přepravě zásob a evakuaci raněných.

Harold William Bauer se narodil v Kansasu v roce 1908 do rodiny německých imigrantů z Povolží. V roce 1926 nastoupil na Námořní akademii Spojených států po čtyřech letech se stal podporučíkem námořní pěchoty. Službu po absolvování důstojnické školy zahájil u 1. praporu 6. pluku. Toužil po létání a odznak pilota si připnul v únoru 1936 po ročním výcviku na základně v Pensacole na Floridě.

Před válkou létal s průzkumnou perutí VMS-1 na střemhlavém bombardéru Vought SB2U Vindicator a stíhací VMF-1 vyzbrojenou v roce 1938 moderními dvouplošníky Grumman F3F, a od července 1941 v San Diegu jako výkonný důstojník VMF-221 vyzbrojené Brewstery F2A Buffalo. Po útoku na Pearl Harbor byla jeho jednotka přemístěna na Havajské ostrovy, a kapitán Bauer převzal velení VMF-212 létající na moderních stíhačkách F4F Wildcat.

Peruť byla v květnu přeložena do jižního Pacifiku na Novou Kaledonii a nedlouho před invazí na Guadalcanal na základnu Espiritu Santo na Nových Hebridách. Po úspěšné invazi a dobytí letiště sloužil odřad této perutě v rámci "Kaktusového letectva", tedy skromných leteckých sil umístěných na Hendersonově letišti v úvodních fázích tažení. Mimochodem právě stíhači této perutě útokem na létající člun Catalina přiměli své britské a australské spojence k odstranění červeného kruhu z kokardy na trupu a křídlech svých letounů. Hrozily záměny s japonskými výsostnými znaky.

Od dubna major a již od srpna podplukovník Bauer dosáhl prvního sestřelu nepřátelského bombardéru 28. září 1942. O pět dnů později během jediné akce sestřelil čtyři nebezpečné protivníky - námořní stíhací Micubiši A6M "Zero". Pátého těžce poškodil. A 16. října vedl z Espiritu Santo na Hendersonovo letiště zbývající část své perutě jako posily. Wildcaty měly dostatečný dolet, aby cestu dlouhou přibližně 950 km zvládly bez přídavných nádrží - paliva jim ovšem nad Guadalcanalem již mnoho nezbývalo.

Zatímco se v kokpitu své stíhačky připravoval na přistání, všiml si Bauer útoku devíti japonských střemhlavých bombardérů na starý čtyřkomínový torpédoborec McFarland. Bez váhání, osamoceně a přes zřejmý nedostatek paliva se vydal lodi na pomoc, ale než se mohl do boje zapojit, všechny bombardéry stihly zaútočit. Prvních sedm nezasáhlo, osmý trefil bombou vlečený člun a devátý umístil svou na záď a vyřadil kormidlo. Na torpédoborci zahynulo jedenáct mužů, dalších dvanáct bylo zraněno, ale obsluze protiletadlových děl se podařilo jeden bombardér sestřelit... to se již ovšem na scénu přiřítil Bauer ve svém Wildcatu a než ho indikátor stavu paliva donutil k návratu na Hendersonovo letiště, sestřelil další čtyři bombardéry.

video: youtube

Po této akci byl navržen na Medaili cti, kterou obdrží s následující citací:

"Za mimořádné hrdinství a prokázanou statečnost jako velitel 212. stíhací perutě námořní pěchoty v prostoru jižního Pacifiku od 10. května do 14. listopadu 1942. Dobrovolně slouže jako stíhací pilot při obraně našich pozic na Guadalcanalu v Šalamounových ostrovech, podplukovník Bauer se zúčastnil dvou leteckých bitev proti nepřátelským bombardérům a stíhačům, které převyšovaly naše síly v poměru dva na jednoho. Bez váhání nepřítele napadl a zničil japonský bombardér během střetnutí 28. září a sestřelil čtyři nepřátelská stíhací letadla 3. října, páté těžce poškodil.

Po úspěšném vedení 26 letounů při přeletu dlouhém více než šest set mil 16. října během kroužení před přistáním podplukovník Bauer spatřil peruť nepřátelských letadel útočící na USS McFarland. S neutuchajícím odhodláním se jim postavit a s udatností přesahující hranice služebních povinností celou peruť napadl a, ač byl sám a měl téměř prázdnou nádrž, bojoval tak skvěle, že než musel přistát pro nedostatek paliva, sestřelil čtyři japonské letouny. Jeho odvážný bojový duch a zřetelné schopnosti velitele a letce, jejichž dokladem je  skvělý soupis bojových úspěchů, byly pro úspěch operací v oblasti jižního Pacifiku zásadní."

14. listopadu k večeru sestřelil během mise proti japonskému konvoji svého desátého a jedenáctého protivníka, ale další japonský stíhač zasáhl jeho a naposledy byl spatřen ve vodě ve své záchranné vestě asi 160 km od Guadalcanalu. Pátrací operace následujícího rána nebyla úspěšná, a podplukovník Bauer bude 8. ledna 1946 prohlášen za zabitého v boji.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace