Měl to být boj o holý život, britskému pilotovi se místo toho vzdala italská posádka o tisících mužů

Měl to být boj o holý život, britskému pilotovi se místo toho vzdala italská posádka o tisících mužů
Autor: Jeffrey Sciberras, CC BY 3.0|Popisek: Ostrov Lampedusa
20 / 10 / 2021, 17:00

Když pilot RAF Sydney Cohen nouzově přistál na ostrově Lampedusa, neměl tušení, co ho tam čeká. Překvapivě se mu vzdala celá italská posádka čítající přes 4 000 mužů.

Malebný středomořský ostrov Lampedusa se stal v roce 1943 svědkem vskutku nečekané události. Pilot RAF Sydney Cohen se svými dvěma členy posádky měl zrovna namířeno na Maltu ve svém letounu Swordfish, nicméně stroj musel kvůli technickým potížím nouzově přistát právě na Lampeduse, kterou měli v držení Italové. Britové nevěděli, že Spojenci pravidelně ostrov bombardují, na druhé straně však věděli, že v takovém případě je čeká boj o holý život s obrovskou přesilou Italů.

Jenže v tomto případě bylo všechno jinak. Žádná bitva se totiž nekonala, místo Britů se vzdala sama italská posádka o síle 4 300 mužů! ,,Jak jsme šli přistávací plochou, viděli jsme shořelý hangár a zničená letadla kolem sebe. Italský dav se k nám přiblížil, a tak jsme zvedli ruce nahoru, abychom se vzdali, ale pak jsme viděli, že na nás mává bílými listy a křičí, že je to on, který se vzdává nám," popsal Cohen později nečekané události.

To Cohena povzbudilo k další akci a vyžádal si, zda může vidět velitele ostrova. Když se za doprovodu Italů blížil k jeho stanovišti, zrovna začal další spojenecký nálet na ostrov. Cohena tak napadla příčina náhlé kapitulace celé posádky - Italové již byli unaveni pravidelným bombardováním Lampedusy a byli připraveni se vzdát.

To, že Cohen nešťastnou náhodou nouzově přistál na ostrově, tak urychlilo další události. Zástupci italské posádky pak požádali Cohena, aby se po svém návratu na Maltu, kam měl původně namířeno, informoval své nadřízené, že se posádka ostrova vzdává, a aby nebyly podnikány další bombardovací akce. To jim Cohen slíbil, doplnil palivo a vydal se do Tunisu, aby podal hlášení jednak o neobvyklých událostech na Lampeduse, jednak doručil zprávu od italské posádky.

Mezitím se o Cohenově dobrodružství dozvěděl tisk, který se začal plnit novinkami o poněkud zvláštní misi, která měla být předtím úplně jiná. Bombastické titulky psaly o ,,Králi Lampedusy". Britský pilot se stal nečekaným středem pozornosti a jeho příběh byl zpracován jako divadelní hra i muzikál. Dokonce i Hollywood chtěl Cohenovo dobrodružství co nejdřívě zfilmovat.

Jakkoli to zní až dosud fantasticky, Cohenův život šťastnou tečku neměl. V roce 1946 se ztratil nad Doverskou úžinou, jeho letoun a tělo nebylo nikdy nalezeno, nicméně se předpokládá, že zahynul zřejmě v důsledku technické poruchy.

 

Zdroj: We Are The Mighty

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace