Měly poslat ke dnu bitevní loď Tirpitz. Nakonec dva bombardéry Lancaster skončily ,,ověnčeny" rudou hvězdou

Měly poslat ke dnu bitevní loď Tirpitz. Nakonec dva bombardéry Lancaster skončily ,,ověnčeny&quote; rudou hvězdou
Autor fotografie: Royal Air Force, volné dílo|Popisek: Avro Lancaster
29 / 03 / 2021, 10:00

V roce 1944 se rozjela akce na potopení německé bitevní lodi Tirpitz. Dva z bombardérů Lancaster, které se měly operace zúčastnit nakonec však skončily v sovětských rukou.

V září 1944 měla proběhnout Operace Paravane, která měla skončit potopením ,,Královny severu", tedy německé bitevní lodi Tirpitz. Během příprav na tuto operaci se 12. září přesunulo 38 bombardérů Lancaster z 9. a 617. bombardovací perutě na sovětské letiště Jagodnik.

V tu dobu však panovaly špatné podmínky, viditelnost a počasí se znatelně zhoršilo. Pouze 26 britských bombardérů zvládlo přistát bez větších problémů, to ovšem neplatilo o dalších strojích. Bombardéry musely hledat přistání na jiných letištích, nebo v krajním případě byly nuceny přistát nouzově. 6 Lancasterů bylo úplně odepsáno, ale dva z nich měly větší štěstí a Sověti je převzali do své ,,péče".

Jeden stroj nesl označení ME559, a nouzově přistál na letišti ostrova Kegostrov, identita druhého zůstala neznámá. Sověti se rozhodli oba bombardéry opravit a modifikovat tak, aby mohly posléze sloužit v sovětských vzdušných silách. Právě zmíněné dva Lancastery byly nejméně poškozené nouzovým přistáním a sovětská místa je shledala jako vhodné budoucí posily pro své letectvo. Napříště se však již neměly účastnit bojových operací.

Lancastery byly převezeny do dílen, kde na nich probíhaly opravy a následně příslušné modifikace. Proces zahrnoval odstranění všech zbraní, poškozený čumák byl upraven, přední věž nahrazena perspexovou konstrukcí, zadní věž pak ,,sešita" duralovými pláty. Na britských strojích pak přibyla ,,nezbytná" rudá hvězda.

Oba bombardéry, nyní již sovětské byly upraveny stejným způsobem. Bombardéru ME559 bylo propůjčeno označení 01 a jeho velitelem stal V. Evdokimov, navigátorem V. Andrejev. Bombardér pak sloužil jako dopravní stroj, doprovázel konvoje nebo prováděl hlídkující činnost. V roce 1946 byl stroj přeložen do Rigy do letecké technické školy. Jeho další osud je neznámý.

Druhý bombardér dostal označení 02 a jeho velitelem se stal I. Dubeněc. ,,Nula dvojka" však skončila špatně. Po válce se stroj zřítil při přistávacím manévru na letišti Izmailovo v Moskvě. Nakonec padlo rozhodnutí z velitelských míst, že druhou šanci již bombardér nedostane.

 

Zdroj: dambustersblog.com

Tagy článku