Měly potápět velké německé lodě. Trpasličí ponorky třídy X byly nasazovány na ,,špinavou práci"

Měly potápět velké německé lodě. Trpasličí ponorky třídy X byly nasazovány na ,,špinavou práci&quote;
Autor: Beadell, S J, public domain|Popisek: Ponorka X25
27 / 04 / 2021, 11:00

Trpasličí ponorky třídy X měly být užitečným pomocníkem zejména při potápění velkých německých lodí.

Britové si slibovali od těchto miniponorek, že dokáží na rozdíl od tradičních plavidel a zavedených metod boje na hladině způsobit nejsilnějším nacistickým válečným lodím značné ztráty. To se však nestalo a nakonec miniponorky třídy X plnily spolehlivě jinou roli - připravily například ,,půdu" pro úspěšné vylodění spojenců v Normandii 6. června 1944 či plnily různé diverzní mise.

Tajný vývoj miniponorek třídy X probíhal od roku 1942 v zátoce Loch Erisort ve Skotsku. V roce 1943 již byla zkonstruována první plavidla třídy X. Mohly se potopit do hloubky zhruba 90 metrů a byly schopné plout 960 kilometrů na hladině či 128 kilometrů pod ní. Miniponorka měla délku kolem 15 metrů a poháněl ji čtyřválcový dieselový motor Gardner 42 umožňující plavidlu dosáhnout rychlosti kolem 6,5 uzlů.

Osádku plavidla pak tvořili tři muži. Brzy k nim přibyl i čtvrtý člen posádky - potapěč, kvůli kterému byla instalována i přetlaková komora. Podmínky v miniponorce však byly nevyhovující, pobyt ve značně stísněném prostoru kladl vysoké nároky na psychiku posádky.

Miniponorka byla vyzbrojena dvěma náložemi, které byly upevněny po stranách trupu. Jako nosič sloužily pro tato plavidla ,,standardní" ponorky.

K první operačnímu nasazení ,,trpasličích" ponorek došlo v září 1943 (operace Source). Měly zlikvidovat nacistické těžké válečné lodě na základně v Severním Norsku. Operace se zúčastnilo 6 miniponorek, ale pouze dvě dokázaly úspěšně umístit nálože pod bitevní loď Tirpitz, která byla sice poškozena, ale nepotopila se.

Další nasazení miniponorek se uskutečnilo v rámci operace Guidance v dubnu 1944. Cílem miniponorek bylo potopení plovoucího doku v Bergenu. ,,Špinavou práci" zde měla odvést miniponorka X-24, která však umístila nálože pod obchodní loď Bärenfels vedle doku. Loď se nakonec potopila, ale plovoucí dok utrpěl pouze malé škody. V září téhož roku proběhla operace znovu a v tomto případě se mise podařila.

Důležitou roli hrály miniponorky třídy X také při vylodění spojenců v Normandii 6. června 1944. Před operací plnily sledovací a hlídkovací úkoly a měly připravit půdu pro vylodění spojenců. V klíčový okamžik měly miniponorky X-20 a X-23 dát smluvený signál směrem k moři k vyloďovacím plavidlům, aby mohla jednoduše přistát na správné pláži a vyhnout se možným překážkám.

 

Zdroj: foxtrotalpha.jalopnik.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace