Micubiši G4M: skvělý bombardér, který však rychle zastaral. V jeho útrobách skončil život slavného admirála

Micubiši G4M: skvělý bombardér, který však rychle zastaral. V jeho útrobách skončil život slavného admirála
Autor: Wikipedia, volné dílo
10 / 08 / 2020, 10:00

Pokud bychom měli jmenovat jeden známý japonský bombardér, asi by mnoho z nás napadl právě Micubiši G4M. Zpočátku skvělý stroj však poměrně rychle zastaral.

Micubiši G4M představoval japonský pozemní dálkový bombardér, který byl užíván ve druhé světové válce. Vývoj stroje začal v roce 1937 a první prototyp se podíval do vzduchu o dva roky později. V testovací fázi splnil nový bombardér zadávací požadavky, a proto byl přijat do výzbroje. Stroj, který se mohl pyšnit výborným doletem, je považován za jeden z nejlepších pozemních dálkových bombardérů, který však především v pozdějších fázích války zastaral.

Japonské námořní letectvo dostalo první letouny označené jako G4M1 v květnu 1941. V rychlém sledu pak byly vyvinuty další prorotypy bombardéru, především verze G4M2, která vzlétla v roce 1942, a na počátku roku 1944 spatřil světlo světa prototyp verze G4M3, těch ovšem bylo vyprodukováno jen 60 kusů, protože továrny, které měly letouny vyrobit, byly poškozeny válečnými událostmi. Zajímavostí je, že na konci válečného konfliktu byl G4M2E Model 24 Tei využíván jako nosič sebevražedných letounových bomb Jokosuka MXY7.

Délka stroje G4M3 činila 19,50 m, rozpětí 24,89 poháněn motorem dvěma motory Micubiši MK4T Kasei 25 o výkonu 1 140 kW. Maximální rychlost činila 428 km/h. Dolet pak byl 4 334 km. Bombardér byl vyzbrojen třemi kanony Typu 99 ráže 20 mm, dvěma kulomety Typu 92 ráže 7,7 mm, mohl nést 1 000 kg bomb či jedno torpédo o hmotnosti 800-1055 kg.

Co se týče nasazení stroje, tak si však bombardér ,,užil" boje do sytosti. Stroje G4M1 se účastnily například v roce 1941 bojů v Číně, letouny byly použity k bombardování filipínských letišť poté, co Japonci provedli letecký útok na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor. Skoro tři desítky strojů G4M1 se účastnilo mise, na jejímž konci mělo být potopení britských válečných lodí HMS Prince of Wales a HMS Repulse, což se posléze podařilo.

V této souvislosti dodejme, že výše zmiňovaná plavidla byla potopena výhradně ze vzduchu a právě japonské bombardéry odvedly v tomto případě velmi dobrou práci. Poté následovaly další úspěšné akce tohoto bombardéru.

Na druhé straně je letoun spojen se smrtí slavného admirála Isoroku Jamamota. Američané se obávaného admirála rozhodli zbavit a vymysleli proto operaci Vengeance. 18. dubna 1943 byl během inspekčního letu sestřelen bombardér G4M1 i s Jamamotem na palubě. Americké stíhačky P-38 Lighting pak dokonaly své ,,dílo" a sestřelily bombardér s Jamamotem, který se zřítil do džungle na ostrově Bougainville. Tam odpočívá vrak dodnes a stal se turistickou atrakcí.

Všechny stroje G4M byly po skončení války zlikvidovány, takže se nedochovala žádná kompletní G4M. V Japonsku se v muzeu dochovala pouze část trupu G4M2 Model 22, který byl náležitě zrestaurován. Další vrak je majetkem Darwin Aviation Museum v Austrálii. V USA se nachází jediné další dva muzejní kusy. Vrak G4M1 Model 11 je majetkem muzea letectví v Santa Monice na Floridě a je vystavován v Planes of Fame Museum v Chino. 

 

Zdroj: history.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace