Mohl změnit americkou historii. Slavný japonský pilot mířil na bombardér s budoucím prezidentem. Dorazit ho ale nezvládl

Mohl změnit americkou historii. Slavný japonský pilot mířil na bombardér s budoucím prezidentem. Dorazit ho ale nezvládl
Autor: Autor neznámý, public domain|Popisek: Saburo Sakaj
01 / 03 / 2021, 14:00

Saburo Sakaj byl slavným japonským pilotem, který měl na mušce bombardér B-26 i s Lyndonem Johnsonem na palubě, pozdějším americkým prezidentem. Stroj však nedokázal nakonec sestřelit.

Sakaj se stal mezi mraky legendou. Na konto si připsal 64 sestřelů nepřítele, což ho řadí mezi nejúspěšnější piloty druhé světové války. Sakaj, který se narodil v roce 1916, měl samurajské předky, což mělo velký vliv na jeho život. V šestnácti letech se připojil k armádě a cílevědomý mladík poměrně rychle stoupal ve vojenské hierarchii.

Zprvu to vypadalo, že Sakaj udělá úspěšnou námořní kariéru, když sloužil na bitevní lodi Krišima či Haruna. Jeho mořem se však posléze stal vzduch. V roce 1937 začal s výcvikem v pilotní škole a o jeho další kariéře tak bylo rozhodnuto. Sakaj se mohl realizovat jako pilot v druhé čínsko-japonské válce v letech 1938, když létal s palubním stíhačem Micubiši A5M. Později zasedl za knipl slavné stíhačky Micubiši A6M (Zero), s níž slavil svá četná vzdušná vítězství. Sakaj se zúčastnil už ve válce s Američany útoku na Filipíny. Japonské letecké eso sestřelilo stroj P-40 Warhawk a zničilo dva bombardéry B-17. Sakaj také operoval na Borneu a bojoval v Nizozemské východní Indii. V bornejské kampani si připsal 13 dalších sestřelů.

Již méně známým faktem zůstává, že Sakaj mohl změnit americkou historii. 9. června 1942 se Sakajovo Zero střetlo s několika bombardéry B-26. Na palubě jednoho z nich se v tu chvíli nacházel ,,vzácný náklad" - mladý kongresman Lyndon B. Johnson, který se stal po zavražděném prezidentovi Johnu F. Kennedym v roce 1963 dalším americkým prezidentem. Formace několika B-26 plnila misi nad Papuou-Novou Guineou. Sakaj neváhal a chtěl bez milosti bombardér sestřelit. Podařilo se mu ho ale jen poškodit, když vyřadil pravý motor. Nicméně pak mu těžce poškozený stroj i s budoucím americkým prezidentem zmizel v oblacích a Sakaj už ho nemohl najít a dorazit ho.

Později už po válce na událost vzpomínal takto: ,,Zaútočil jsem na bombardéry B-26. Když letěly proti mně, vypálil jsem, stroj explodoval. Pak jsem zaútočil na další letoun, ale byly tam mraky, a letoun, na který jsem vystřelil, zmizel v mracích. To bylo letadlo, v němž byl Lyndon B. Johnson. Stroj měl sice mnoho děr po výstřelech, ale podařilo se mu přistát. 

,,Pokaždé, když jsem přijel do USA, tak se mě ptali, proč jsi nevystřelil jako první po letadle s Johnsonem. Kdyby ano, nebyl by žádný prezident Johnson." Na druhou stranu Sakaj nemohl vědět, že se v bombardéru budoucí americký prezident nachází. Později, když se o tom dozvěděl, Sakaj vypověděl, že si Johnsona vážil pro jeho odvahu operovat nad nebezpečným územím, kde se to jen ,,hemžilo" Japonci.

Po válce se Sakaj spřátelil s mnoha piloty, s nimiž předtím bojoval a stal se z něho přesvědčený buddhista. Napsal také několik knih a poskytl nesčetné množství rozhovorů. zemřel ve věku 84 let v roce 2000. Sakaj se zařadil mezi nejúspěšnější japonské piloty zcela právem, a to i bez sestřeleného budoucího amerického prezidenta.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace