Monstrózní trojplošník Tarrant Tabor měl bombardovat Berlín

Monstrózní trojplošník Tarrant Tabor měl bombardovat Berlín
Autor: Public Domain|Popisek: Monstrózní trojplošník
06 / 02 / 2019, 16:00

Tarrant Tabor byl britský trojplošník navržený ke konci první světové války a krátce také největší letadlo na světě. Při prvním letu havaroval se ztrátami na životech.

Tabor byl prvním a jediným letadlem, které vyrobila společnost WG Tarrant Ltd, známý developer a dodavatel staveb v Byfleetu v Surrey. Firma najala konstruktéra Waltera Barlinga z Royal Aircraft Factory, aby navrhl těžký bombardér dlouhého doletu.

psali jsme: De Havilland Mosquito- dřevěný zázrak druhé světové války

Konstrukce byla primárně dřevěná se třemi křídly a monokokovým trupem z vrstvených dýh. Tabor byl původně plánován jako dvojplošník poháněný čtyřmi motory Siddeley Tiger, každý o výkonu 600 HP. Avšak zpoždění ve vývoji motorů znamenalo, že konstrukce byla přepracována tak, aby používala šest motorů Napier Lion o výkonu 450 HP, které by poskytly podobný poměr výkon / hmotnost a tak bylo přidáno třetí horní křídlo. 

Rozpětí křídel mohutného stroje bylo přes 40 metrů s největším prostředním křídlem. Ke konci války o stroj ztratila armáda zájem a tak byl přepracován na civilní letadlo.

Psali jsme: Poslední cesta císařského bitevního křižníku SMS Hindenburg

První let se uskutečnil ve Farnborough 26. května 1919, kdy v letadle seděli dva piloti a pět cestujících. Posádka byla spokojená s chováním stroje během popojíždění s běžícími čtyřmi spodními motory a rozhodla se odstartovat. Zadek letadla se zvednul do vzduchu, ale kola hlavního podvozku byla stále na zemi, když piloti spustili i horní dva motory. Stroj se okamžitě zabořil čumákem do země a všech sedm lidí na palubě bylo zraněno. Druhý pilot zahynul po převozu do nemocnice, první pilot podlehl svým zraněním o několik dní později.

Tabor skončil na čumáku

Pozdější analýza tragédie ukázala, že horní motory byly tak vysoko nad trupem, že po přidání plynu táhly stroj dolů. Situaci nepomohlo ani 1000 liber olověné zátěže v přídi stroje.

 

Zdroj: wikiwand.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace