Musashi: bitevní loď, která při svém spuštění 1. listopadu 1940 zaplavila Nagasaki

Musashi: bitevní loď, která při svém spuštění 1. listopadu 1940 zaplavila Nagasaki
Popisek: Paluba bitevní lodi Musashi, 1942
01 / 11 / 2019, 19:00

Jedna z největších válečných lodí světa, japonská Musashi měla ostrovnímu císařství zajistit vládu nad pacifickým regionem během 2. světové války. Byla tak obrovská, že při svém spuštění zaplavila město, ve kterém byla postavena.

Po první světové válce chtěli vítězové zabránit další válce tím, že omezili velikost a počet postavených válečných lodí - vznikla proto tzv. Washingtonská námořní smlouva. 

Psali jsme: 4. červen 1942: Bitva o Midway začíná

Podle japonské námořní doktríny bylo naprosto nezbytné mít flotilu o velikosti 70% americké, ale smlouva je nutila, jít na pouhých 60%! USA v té době nebyly hegemonem, který by mohl plnění smlouvy vyžadovat a Japonsko se rozhodlo, že ji odmítne. 

Japonští admirálové tedy chtěli bitevní loď, která by zastrašila i Američany. 

psali jsme: 17 pum a 19 torpéd - konec největší bitevní lodi světa Musashi

Výsledkem japonského snažení byly bitevní lodě třídy Yamato, které měly při plném zatížení výtlak 72 000 tun, čímž se staly největšími a nejtěžšími bitevními loděmi historie.

Císařské japonské námořnictvo (IJN) jich chtělo pět, ale země si mohla dovolit pouze tři - Yamato (bitevní loď č. 1 - vlajková loď), Musashi a Shinano.

Jak ale utajit jejich stavbu? Odpovědí byla jejich stavba po částech na různých místech.

Kýl Musashi byl položen v loděnicích Mitsubishi v Nagasaki, 29. března 1938. Pro stavbu tak obrovské lodi bylo nutné loděnice rekonstruovat. Byly vyrobeny speciální plovoucí jeřáby s nosností 150 - 350 tun. Pro představu o velikosti lodi - jedna dělová vež hlavní ráže vážila víc, než většina tehdejších torpédoborců.

psali jsme: Japonský kříženec bitevní a letadlové lodě skončil neslavně

Protože na druhé straně zátoky byl americký konzulát, bylo místo zrodu Musashi zakrýváno zábranami z konopí. Skoro to fungovalo. 20. května 1938 šest bombardérů TB-3 s čínskými znaky (ale pilotovaných zřejmě ruskými letci) přeletělo přes město a vypustilo propagandistické letáky. Samozřejmě také fotografovali. Výsledky byly poslány Američanům, ale protože zatím nebyla žádná válka, ti jen pokrčili rameny.

1. listopadu 1940 měla být gigantická loď spuštěna na vodu, ale muselo to zůstat tajemstvím. Obyvatelé města měli nařízeno zůstat doma a chystat se na případné nálety, a v přístavu byl zakoten obrovský nákladní parník, aby zabránil nežádoucím pohledům. Přes 2 000 policistů dohlíželo na to, aby všichni zůstali doma.

V 8:55 za modliteb a pod dohledem nejvyšší admirality sklouzla gigantická bitevní loď do mělké vody v zátoce.

Důstojník Naoyoshi Ishida, který sloužil na palubě  Musashi, později řekl: "... na palubě byly šipky, které vám říkaly, který směr je dopředu a který je dozadu - jinak to nepoznáte. Několik dní jsem ani nevěděl, jak se vrátit do svých vlastních prostor."

Joe Anderlik, který sloužil na palubě letadlové lodě Franklin a uviděl Musashi, prohlásil: "Nikdy v životě jsem neviděl nic tak velkého!"

Loď ale do vody nevklouzla nepozorovaně. Přes všechnu jejich genialitu její konstruktéři zapomněli, co se stane, když někdo vleze do vany. To je také důvod, proč Musashi vytvořila tsunami téměř 1,5 metru vysokou. Ta vnikla do mělkého přístavu, vracela vodu do úzkých řek a převrácela čluny. Pak se dostala na úroveň ulice, vlévala se do domů a obchodů. Obyvatelé v panice vybíhali z domů, ale byli zaháněni zpět.

"Není tu nic k vidění lidi. Povodeň? Jaká povodeň? Vraťte se dovnitř, teď!"

Musashi byla uvedena do služby 5. srpna 1942 a stala se vlajkovou lodí japonské hlavní flotily 11. února 1943.

psali jsme: Video: Vrak japonské letadlové lodi Amagi v roce 1946

Japonské imperiální námořnictvo, které považovalo obě lodě za symboly japonské námořní síly (Shinano byla dokončena jako letadlová loď), se původně zdráhalo nasadit tyto kolosy do hlavních bojových zón. Obě bitevní lodě s elitními veliteli zůstávaly v bezpečí v přístavu až do jara 1944. Získaly přezdívku ,,Inn Musashi" a ,,Hotel Yamato" vzhledem luxusním interiérům a skvělé kuchyni pro důstojníky.

Teprve poté, co Japonsko ztratilo své hlavní letadlové lodě a řadu zkušených pilotů v bitvě u Midway roku 1942 a v bitvě ve Filipínském moři v roce 1944, začalo tísněné imperiální námořnictvo obrovské bitevní lodě nasazovat Yamato a Musashi nasazovat.

Po americkém vylodění na Filipínách byla Musashi spolu s Jamato součástí centrálního svazu sil viceadmirála Takeo Kurity v bitvě v zálivu Leyte. Během této bitvy byla dne 24. října 1944 v Sibuyanském moři napadena letouny amerických letadlových lodí. První vlna zaútočila v 10:27 a tvořilo ji 9 střemhlavých bombardérů Curtiss SB2C Helldiver z letadlové lodi Intrepid.

Několik dalších vln strojů z letadlových lodí Intrepid, Essex a Lexington zasáhlo Musaši přibližně 17 pumami, až 19 torpédy Bliss-Leavitt Mark 13 a dalších 18 pum jen těsně minulo. V 19:25 téhož dne se Musaši převrhla a potopila. Zemřelo při tom více jak 1 000 členů posádky. Celkem 1376 lidí vylovily z vody torpédoborce Kijošimo a Šimakaze. Tato bitva byla jedinou akcí, ve které Musaši střílela speciálními protiletadlovými granáty „san-šiki“, vyvinutými pro děla hlavní ráže 460 mm.

 

Zdroj: War History Online, Japan Times

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace