Musíte ho dát do pořádku ve třech dnech! Letadlová loď vstala dvakrát z mrtvých

Musíte ho dát do pořádku ve třech dnech! Letadlová loď vstala dvakrát z mrtvých
Autor: U.S. Navy, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: CV-5 Yorktown v suchém doku v Pearl Harboru, 29. května 1942
19 / 01 / 2022, 10:00

Americká letadlová loď USS Yorktown (CV-5) svým zmrtvýchvstáním rozhodujícím způsobem přispěla k úspěchu v rozhodující bitvě u Midway 4.-6. června 1942. Yorktown byl těžce poškozen v Korálovém moři 8. května. Japonci věřili, že kromě Lexingtonu potopili i druhou americkou letadlovou loď. Mýlili se a opravárenské čety v Pearl Harboru odvedly zázračnou práci. Opravy měly trvat tři měsíce. Loď vyplula do další bitvy po třech dnech. Svedla svůj poslední nervy drásající souboj s nepřítelem, byla znovu zasažena, kapitán nařídil její opuštění. Protože však držela na hladině, záchranné týmy se vrátily na palubu. Ránu z milosti dala Yorktownu japonská ponorka I-168. Ovšem již 21. ledna 1943 byl zpět na hladině. Reinkarnovaný jako letadlová loď třídy Essex, CV-10 Yorktown. A čekaly jej desítky let služby.

Stavba letadlové lodi Yorktown, první jednotky své třídy, byla objednána v roce 1933. Konstrukce tří slavných sesterských plavidel (kromě CV-5 to budou CV-6 Enterprise a CV-8 Hornet) zúročila dosavadní zkušenosti. Ty se opíraly kromě služby vůbec první americké letadlové lodi CV-1 Langley především o dvě úspěšné přestavby bitevních křižníků Lexington na velké letadlové lodě (CV-2 Lexington a CV-3 Saratoga) a o první americkou loď stavěnou od začátku jako letadlová, CV-4 Ranger.

Šlo o moderní, rychlá plavidla schopna vyvinout rychlost 32,5 uzlu. S plným výtlakem 25900 tun a délkou 251,4 m byly výrazně útlejší než třída Lexington, ale unesly v  hangárech více letounů - až 90 letadel, jejichž nasazení umožňovaly a zefektivňovaly tři výtahy a tři katapulty.

Yorktown vstupuje do služby 30. září 1937. Po úvodní službě v Atlantiku a Karibiku 20. dubna 1939 zamířil Panamským průplavem do Tichého oceánu a připojil se k Pacifickému loďstvu. Operoval ze San Diega, účastnil se řady cvičení. V souvislosti se sílící hrozbou německých ponorek a potřebou doprovázet konvoje, ačkoli válka ještě nevypukla, byl na jaře 1941 převelen zpět do Atlantiku, kde jej také zastihly zprávy o japonském útoku na Pearl Harbor a Yorktown 30. prosince 1941 zakotvil v San Diegu a stal se vlajkovou lodí operačního svazu 17.

Zúčastnil se úspěšných odvetných úderů na Gilbertovy ostrovy. V bitvě v Korálovém moři, v němž byla dvěma torpédy a třemi bombami zasažena a posléze potopena letadlová loď Lexington, se lehčí a obratnější Yorktown ve skvělé souhře se stíhacími Wildcaty vážnějšímu poškození úspěšně vyhýbal. Kapitánovi se podařilo uhnout z dráhy osmi vypuštěných torpéd. Ze všech střemhlavých bombardérů Val uspěl jediný - umístil však 250 kg pumu se štěstím mimořádně přesně. Bomba prorazila čtyři paluby a vyřadila přehřívače páry, díky čemuž ztratila loď schopnost plout plnou rychlostí. Efekt, který tento jediný zásah způsobil, spolu s přemírou sebevědomí vedl navrátivší se japonské piloty k tomu, že hlásili potopení obou letadlových lodí. Ve skutečnosti musel Lexington dorazit vlastní torpédoborec a Yorktown odplouval vlastní silou do Pearl Harboru. Vzhledem k poškození japonských letadlových lodí a odvolání invaze do Port Moresby ale první bitva letadlových lodí skončila americkým strategickým vítězstvím.

Odhady hovořily o tříměsíčních opravách. Tak komplikované práce si zásah jedinou dobře umístěnou bombou vyžádal. Určitá poškození způsobilo také několik pum, které nezasáhly přímo, ale vybuchly nedaleko lodi. Strategická situace však byla kritická. Velení nabylo jistoty, že dalším japonským cílem bude atol Midway. Kromě Enterprise a Hornetu admirál Nimitz, velitel Pacifického loďstva, nedisponoval žádnou nasaditelnou letadlovou lodí. Na Saratoze probíhaly v San Diegu opravy. Britové nemohli žádnou vlastní letadlovou loď postrádat a americkou žádost o podporu odmítli. Jedinou nadějí bylo opravit včas Yorktown. Loď zakotvila v Pearl Harboru 27. května.

"Loď musíte dát do pořádku ve třech dnech!" Tak zněla Nimitzova odpověď na výklad důstojníků, kteří jej provázeli poškozenou lodí a vysvětlovali, jak dlouho mají práce trvat. Po chvíli hrobového ticha korvetní kapitán Pfingstag odpověděl: "Ano, pane." Pracovní čety se horečně pustily do práce. Suchý dok mohl být znovu zaplaven již po dvou dnech. A ještě cestou k atolu Midway na palubě probíhaly opravy. Opravit kotle v tak krátké době bylo vyloučeno, rychlost Yorktownu byla i nadále omezena, ale loď byla schopná vysílat a přijímat letouny. Šance Američanů v nadcházejícím střetnutí tím výrazně vzrostly.

Japoncům se u Midway podaří Yorktown přes skvěle řízenou stíhací ochranu, kterou vedl velitel stíhací perutě VF-3 John S. Thach, zasáhnout třemi bombami. Loď v důsledku poškození postupně zpomalila na 6 uzlů, až musely být stroje zastaveny úplně. Ale pracovní čety, tak jako dříve, odváděly skvělou práci. Do hodiny po útoku byly díry v palubě zaceleny, stroje opět uvedeny do chodu a loď plula rychlostí 19 a v zápětí 20 uzlů. Další japonskou útočnou vlnu tvořily torpédové bombardéry. Wildcaty jich několik sestřelily, Yorktown se vyhnul dvěma torpédům, ale dvě jej v rychlém sledu zasáhla. Loď zastavila, nabírala vodu, nakláněla na levobok. Podle hlášení nebylo možné náklon vyrovnat, všechny kotle byly vyřazeny. Kapitán nařídil Yorktown opustit. Mezitím jeho bombardéry přispěly k likvidaci poslední japonské letadlové lodi - Hirjú - a završily vítězství.

video: youtube

Ochromená a opuštěná CV-5 se ale nevzdávala a 6. června ráno se na její palubu záchranné čety vrátily. Do odpoledních hodin se snažily loď zachránit. Náklon se snažily vyrovnat shazováním veškeré myslitelné zátěže do moře, včetně 5palcového protiletadlového děla. A jejich dílo nebylo beznadějné, kdyby se ovšem na scéně neobjevila ponorka I-168. Její kapitán zkušeně zaujal ideální palebnou pozici a navzdory protiponorkové ochraně zajišťované pěti torpédoborci vypustil salvu torpéd - dvě zasáhnou Yorktown, jedno potopí torpédoborec Hammann.

Pro letadlovou loď již žádná šance nebyla a v 5.30 ráno 7. června se převrátila a zmizela v hlubinách.

Od 1. prosince 1941 probíhaly v Newport News ve Virginii práce na letadlové lodi nové třídy Essex, CV-10 Bonhomme Richard. Na počest Yorktownu bude 26. září 1942 přejmenována na CV-10 Yorktown a bude se podílet na vítězstvích v letech 1943-1945, bojovat v korejské válce a po přestavbě a s úhlovou palubou bude nasazena také ve Vietnamu. Od roku 1975 slouží jako muzeum v Charlestonu v Jižní Karolíně.

Zdroj: Hubáček, Pacifik v plamenech; USS Yorktown Association

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace