Na palubě jen dvě bomby a hurá do lesa: Jako jediný bombardoval USA a po válce se vykoupil samurajským mečem

Na palubě jen dvě bomby a hurá do lesa: Jako jediný bombardoval USA a po válce se vykoupil samurajským mečem
Autor: city.bungotakada.oita.jp (volné dílo)|Popisek: Nobuo Fudžita u svého letounu
10 / 09 / 2020, 10:00

9. září 1942 byla středa a kontinentální území Spojených států amerických zažilo historicky první nálet nepřátelského letounu. Jeho původcem bylo japonské námořnictvo a cílem bylo založit zápalnými pumami v Oregonu lesní požáry. Prostředky i výsledek útoku, který byl zanedbatelný i ve srovnání se škodami způsobenými americkým Doolittlovým náletem na Japonsko z 18. dubna, již v polovině roku 1942 symbolicky podtrhly fakt, že císařské Japonsko bylo ve své úvodní ofenzívě u konce s dechem. Japonské bomby dopadly nedaleko města Brookings. Dlouho po válce pak došlo k aktu usmíření mezi městem a pilotem útočícího letounu. Poněkud přepjatému, uvědomíme-li si, čemu byla vystavena japonská města v letech 1944-1945.

Japonská ponorka I-25 byla lodí typu B1, třída I-15. Šlo o velký oceánský člun s výtlakem pod hladinou přes 3300 tun, dlouhý bezmála 109 metrů. Díky dvěma dieselovým motorům o výkonu 12400 koní dosahovala na hladině na ponorku skvělé rychlosti 23,5 uzlu, a při rychlosti 16,2 uzlu měla dosah téměř 26 tisíc km. Kromě šesti torpédometů a výkonného 140mm kanónu nesla, tak jak bylo u těchto velkých japonských ponorek obvyklé, také průzkumný plovákový letoun, a sice moderně vyhlížející typ Jokosuka E14Y (ve spojeneckém kódu Glen), zavedený do služby v roce 1941.

Před misí, jejímž cílem bylo oregonské pobřeží, absolvovala tři válečné plavby: během útoku na Pearl Harbor patrolovala severně od Oahu, a poté zamířila k západnímu pobřeží USA. Jedním z úkolu bylo ostřelovat města, což však Japoncům nedovolila intenzita amerických protiponorkových hlídkových letů a přítomnost protiponorkových plavidel. Napadla jednu loď, tanker SS Connecticut, který vážně poškodila. Druhou plavbu zahájila v únoru 1942 a zamířila do jižního Pacifiku, patrolovala ve vodách v okolí Sidney, Melbourne a Hobartu v Austrálii i okolo Nového Zélandu. Pilot Nobuo Fudžita provedl ve svém Glenu několik průzkumných letů nad australskými přístavy.

Během Doolittlova útoku na Japonsko byla shodou okolností v suchém doku v Jokosuce. Přístav byl jedním z cílů útoku a jeden z B-25 napadl a poškodil letadlovou loď Rjúhó, která byla umístěna v sousedním doku vedle ponorky I-25.

Třetí mise přivedla I-25 do prostoru Aleutských ostrovů v souvislosti s operací proti atolu Midway. Po prohrané bitvě patrolovala u pobřeží státu Washington, kde napadla kanadskou dopravní loď Fort Camosun, která však zásah torpédem přežila a byla odtažena do přístavu. Den na to japonská ponorka ostřelovala ze vzdálenosti 16 km Fort Stevens v Oregonu, opevněné postavení americké armády, ale způsobila jen nepatrné škody. Americká neschopnost účinně odpovědět vedla posléze k reorganizaci pobřežního dělostřelectva.

Po návratu do Japonska pak byla ponorka vybrána pro symbolicky významnou misi, od níž ovšem v tu dobu také japonské velení očekávalo významný materiální úspěch. V polovině srpna 1942 vyplula vybavena šesti 76kg zápalnými bombami a pilot Nobuo Fudžita, který se osvědčil při průzkumných letech nad Austrálií, bude mít za úkol jimi založit v oregonských lesích požáry, a tím zasáhnout americké hospodářství. Nebylo to zcela iracionální. Velké lesní požáry způsobily v Oregonu vážné škody již v letech 1933 a 1939. Problémem byly dostupné prostředky. Lehounký a malinký letoun Jokosuka E14Y Glen, který se musel rozložený vejít do stísněného hangáru ponorky, unesl současně jen dvě bomby. Aby měl založený požár potenciál se rozšířit a zasáhnout široké území, musel by foukat velmi silný vítr. Ale takový vítr by velmi ztížil až znemožnil lehkému letounu start i let.

video: youtube

Japonský letoun byl zpozorován a krátce na to byl hlášen také požár. Dva příslušníci protipožárních hlídek ustavených v důsledku velkých požárů ve 30. letech dostali požářiště pod kontrolu a druhého dne ráno na místo přibyla hasičská jednotka a požár byl zlikvidován. Později byly objeveny fragmenty japonské zápalné bomby, které potvrdily původ požáru.

I-25 byla po Fudžitově návratu napadena armádním lehkým bombardovacím A-29 Hudson a lehce poškozena. A 29. září proběhl druhý pokus o založení požárů, s ještě žalostnějším výsledkem: tentokrát protipožární hlídky nenalezly ani požár ani stopu po shozených bombách. Ponorka setrvávala v oblasti a poškodila 4. října torpédem tanker Camden, den na to potopila tanker Larry Doheny, a 11. října 1942 napadla dvě nepřátelské ponorky. Jednu zasáhla a potopila - šlo o sovětskou ponorku L-16. Sama pak bude potopena 3. září 1943 americkými torpédoborci (pravděpodobně DD-392 Patterson) u Nových Hebridů.

Bombardování Oregonu ze září 1942 mělo zajímavou dohru dvě desetiletí po válce. Nobuo Fudžita byl pozván do Brookingsu, ujištěn, že proti němu nebudou vznesena obvinění z válečných zločinů, a v rámci usmiřovací ceremonie předal zástupcům města jako symbol své lítosti čtyři staletí starý rodinný samurajský meč. Bez výčitek vůči posádkám amerických bombardérů pustošících japonská města jde přece jen o výrazný kontrast - japonský pilot se omluvil za nepatrné škody při bombardování lesa, aniž způsobil ztrátu jediného lidského života. V roce 1992 v místě dopadu jedné ze svých bomb zasadil strom, a později se stal čestným občanem města.

Zdroj: brookings.or.us, combinedfleet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace