Nacistická řízená puma Fritz X a konec bitevní lodi Roma

Nacistická řízená puma Fritz X a konec bitevní lodi Roma
Popisek: Pýcha italského námořnictva, bitevní loď Roma
11 / 07 / 2018, 16:00

Bitevní lodě třídy Vittorio Veneto byly chloubou italského válečného námořnictva a italského diktátora Mussoliniho.

Nástup Mussoliniho a fašistů k moci v Itálii znamenal prudký rozvoj výstavby válečného loďstva a po porážce Francie, měla být Itálie schopná zatápět Velké Británii ve Středozemním moři. Italští kapitáni se ale přímo panicky obávali ztráty svých lodí, a tak slabší britské jednotky v rozhodujích střetnutích prakticky vždy zvítězily.

Lodě třídy Vittorio Veneto se začaly stavět v roce 1934 v Terstu a Janově - Vittorio Veneto a Littorio. Se stavbou druhé dvojice lodí Roma a Impero se začalo až v roce 1938. Originální konstrukce využívala systému deformačních válců Pugliese, kdy se po celém středu lodě pod čarou ponoru táhl válec naplněný palivem. Případný výbuch měl být roztažen na delší plochu. Pancíř na čáře ponoru měl tloušťku 350 mm, nad muničními sklady 162 mm. Jednalo se o velmi pohledné a rychlé bitevní lodě dosahujích během zkoušek rychlostí přes 31 uzlů. 

Hlavní výzbroj tvořila děla ráže 381 mm umístěná po třech ve třech věžích a Littorio byla jako první vybavena v září 1941 radarem Gufo EC 3. Vittorio Veneto a Roma dostaly radar až v roce 1943.

psali jsme: Futuristické zbraně hitlerovského Německa - Horten Ho 229

Roma byla ze všech tří dokončených sesterských lodí největší a nejlépe vyzbrojená s nejsilnější protiletadlovou výzbrojí. Ani to jí ale nepomohlo osudného 9. září 1943. Po kapitulaci Itálie se svaz italských lodí vydal na plavbu do internace na Maltě. Německá letecká jednotka z III./KG 100 vybavená Do 217 K-2 s klouzavými pumami Fritz X zaútočila na italskou flotilu, a nešťastná bitevní loď Roma dostala dva zásahy Fritzem X, kdy jeden prolétl lodí skrz a vybuchl pod ní v moři, druhý explodoval v předním skladu munice.

Ruhrstahl SD 1400 Fritz-X

Loď se během půl hodiny rozlomila a potopila. Jeden zásah dostala i její sesterská bitevní loď Italia, byla sice těžce poškozena, ale nakonec ji na Maltu spojenci dotáhli.

psali jsme: Julius Caesar ve službách Stalina

Celý systém klouzavé pumy Fritz X fungoval tak, že na palubě bombardéru seděl operátor, který měl k dispozici jednoduchý joystick, jímž s pomocí radiových signálů klouzající bombu řídil. Ovšem musel bombu i cíl vidět na vlastní oči, žádné naváděcí obrazovky nebo něco podobného neexistovalo. Na zádi bomby byly svítící stopovky, které pomáhaly operátorovi bombu na pozadí lépe vidět. Tedy aby něco trefil, chtělo to intenzivní výcvik. Problémem také bylo, že bombardér musel po shození bomby udržovat stálý kurz, navíc řídící radiový signál byl konstantní, takže se dal rušit. O to se také spojenci snažili, když zjistili, s čím mají tu čest.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: Válečné lodě 4

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace