Nacistický letoun Ta 283 měl být poháněn náporovým motorem a na obloze nahradit legendární Me 262

Nacistický letoun Ta 283 měl být poháněn náporovým motorem a na obloze nahradit legendární Me 262
foto: Alf van Beem - Own work/Ta 283

Hitlerova třetí říše chrlila na svém sklonku neskutečné návrhy fantastických zbraní, které svými parametry předčily dobu a často i schopnosti továren, které se potýkaly s nedostatkem surovin. Mezi jedny z méně reálných návrhů patřil i záchytný stíhač Focke-Wulf Ta 283.

Stroj navržený v roce 1945 měl být poháněn kombinací náporového motoru (takzvaným Ramjetem, nejjednodušším typem reaktivního motoru) a rakety. Projekt stroje vznikal ve stejný čas s jiným letounem z kategorie Wunderwaffen, Focke-Wulf Super Lorin.

Raketový motor Walter HWK 509 měl být využíván pro start, následně se o pohon stroje měly starat dva náporové motory Lorin Pabst namontovanými na koncích výškovek. Ty fungují na principu toho, že vzduch do motoru vstupuje rychlostí letu a ve zúžení dochází k snížení jeho rychlosti, zároveň se zvyšuje tlak a po přidání paliva se uvolňuje tepelná energie a v dalším zúžení dochází k úniku spalin tryskou vysokou rychlostí.

Již z principu tohoto motoru ale panují obavy, že stroj by neměl schopnost dostatečně manévrovat. Výzbroj projektovaného záchytného stíhače měla tvořit dvě děla ráže 30 mm MK 108. Křídla byla šípovitá s úhlem 45°. Kabina byla přetlaková a stroj měl dosahovat rychlosti více než 1 100 km/h.

Svět spatřil údajně jeden prototyp v březnu 1945, ale nikdy nedošlo k testům a letounu se posléze zmocnila Rudá armáda. Další osud prototypu není znám.

 

Zdroj: Luft46.com, Wikipedie

 

Tagy