Nejtěžší tank historie - Panzerkampfwagen VIII Maus

Nejtěžší tank historie - Panzerkampfwagen VIII Maus
Autor: Autor: Darkone - Vlastné dielo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3885842|Popisek: German Maus
06 / 05 / 2018, 19:00

Tank Panzer VIII, který byl zpočátku přezdívaný Mammut (mamut), později Mäuschen (myšička) a nakonec Maus (myš), byl německý supertěžký tank, zkonstruovaný během druhé světové války.

První z celkově dvou zhotovených prototypů, byl postaven v roce 1943. Tanky Maus měly sloužit na prorážení bojových linií, a na obranu vlastních pozic, avšak ani jeden z prototypů nikdy do bojů nezasáhl.

Tank Maus vážil neuvěřitelných 180 tun, některé zdroje uvádějí až 190 tun. Kvůli této nadměrné váze se tank pohyboval velmi pomalu a jeho maximální rychlost za ideálních podmínek dosáhla sotva 15 km/h. Malá rychlost sa nezamlouvala ani Adolfovi Hitlerovi, který si byl dobře vědom obrovské zranitelnosti tanku při tak nízké pohyblivosti, a proto se do konce války pracovalo na stále novějších a silnějších motorech a také pohonných látkach.

psali jsme: ,,Nejsměšnější" tank historie postavili Novozélanďané

Tank Panzer VIII. byl 3,5 metrů široký a trup tanku měl 10 metrů dlouhý. Tloušťka pancíře se pohybovala od 160 mm na zadní stěně, po 200 mm na předním pancíři až po 240 mm hrubý pancíř na věži tanku. Dojezd po kvalitní cestě byl 160 km, nicméně v terénu maximálně jen 65 km. Tento tank byl tak těžký a mohutný, že nedokázal přejet po žádném mostě, proto jej upravili tak, aby alespoň mohl přebrodit potoky a řeky do maximální výšky hladiny 3 metrů. Hlavní výzbroj tvořila dvě děla, jedno kalibru 128 mm a druhé kalibru 75 mm.

Vývoj

Myšlenka na sestrojení supertěžkého o tanku vznikla přibližně v dubnu 1942. V té době měly nové těžké tanky pomoci zvrátit poměr sil na východní frontě. Na jaře 1942 už byl připravený k zahájení sériové výroby tank Tiger I a Tiger II. Ani tyto tanky však Hitlerovi nestačily, nacistický vůdce totiž žil v představě, že i Sověti pracují na svých nových supertěžkých tancích. Hitler chtěl být v momentě, kdy Sověti nasadí nové tanky, o krok vpředu, a to mu měl umožnit pravě nový tank Panzer VIII Maus.

První prototyp podle původního plánu měl být dokončen v srpnu 1943. Po zhotovení prvního prototypu měla být zahájená sériová výroba s dodávkou 5-10 kusů za měsíc. Hitler schválil výrobu pro prvních 150 kusů. Posléze však nacistický vůdce  objednávku zrušil, ale prototypy přikázal dokončit.

psali jsme: Pohled dovnitř jednoho z nejobávanějších německých tanků druhé světové války Panthera

Za celkový design tanku byla zodpovědná firma Porsche, pancéřový trup a bojovou věž včetně výzbroje měla dodat firma Krupp. Spalovací motor přislíbila dodat firma Daimler-Benz, a elektrické komponenty byly v kompetenci firmy Siemens. Finální montáž tanku provedla společnost Alkett.

První prototyp dokončila firma Alkett v prosinci 1943. Tento prototyp byl však bez věže, a tak musela být namontovaná kopie věže stejné váhy. V březnu 1944 se pak dokončil druhý prototyp. V polovině roku 1944 disponoval tento prototyp elektrárenskou jednotkou a první funkční plně vyzbrojenou věží. Druhý prototyp měl i nový převodový systém vyráběný v dílnách Škody.

Bojové nasazení

Prototypy byly po sestrojení přesunuty do testovacího střediska Kummensdorf, kde byly testovány. V tu dobu však už Němci nedokázali klást Rusům dostatečný odpor a ruské jednotky se velmi rychle přibližovaly ke Kummensdorfu. Vedení střediska připravilo k boji oba tanky Maus, které vyrazily k Wunsdorfu. Jeden tank však po krátké době musel zůstat stát kvůli poruše motoru. Jeho pouť skončila na križovatce dnešní cesty č.96, směrem na Topchin. Tohoto nehybného prototypu se následně zmocnili sovětští vojáci. Druhý prototyp Němci raději sami vyhodili do vzduchu, aby se nedostal do rukou Sovětů. Žádný z tanků Maus tak nikdy nebyl použitý v boji.

Po válce Sověti zkompletovali trup z prototypu číslo 1 a věž z prototypu číslo 2. Tento Panzer VIII pak poslali do SSSR. Tento tank tam dorazil 4. května 1946. Dnes je tank vystavený v tankovém muzeu ve městě Kubinka.  

Psali jsme:

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace