Námořní zářezy s příchutí alkoholu: Alexander Marinesko potopil parník s 9 000 lidmi na palubě. Přišel i další německý ,,úlovek"

Námořní zářezy s příchutí alkoholu: Alexander Marinesko potopil parník s 9 000 lidmi na palubě. Přišel i další německý ,,úlovek&quote;
Autor: public domain|Popisek: Alexander Marinesko
04 / 11 / 2020, 16:30

Mezi ponorková esa patřil bezpochyby Alexander Marinesko. Ten si na konto připsal mimo jiné i nešťastný parník Wilhelm Gustloff, který převážel uprchlíky z východního Pruska. Marinesko však rozhodně nebyl žádným svatouškem, i přes nepopiratelné úspěchy měl problémy s alkoholem, za což byl také degradován.

Alexander Marinesko se zařadil mezi nejúspěšnější ponorková esa během druhé světové války. Vyjádřeno tonáží, Marinesko dokázal poslat ke dnu 42 000 t nepřátelských plavidel. Budoucí úspěšný ponorkový velitel se narodil v roce 1913 v Oděse a jeho otec byl rumunský námořník Ion Marinesku a Alexander si později změnil koncovku přijmení.

Vzhledem k faktu, že Alexanderův otec byl námořníkem, bylo asi jasné, kam povedou další kroky jeho syna. Alexander začínal jako mladík v sovětském obchodním námořnictvu, později se přesunul do velících pozic v Baltské flotile. V roce 1939 na něho již čekala služba v nové sovětské ponorce M-96, které velel. Mimochodem toto plavidlo se zařadilo mezi nejlepší ponorky Baltské flotily.

Marinesko si postupně budoval respekt a současně stoupal v námořních hodnostech. V roce 1940 byl povýšen do hodnosti kapitánporučíka. Sovětské velení Baltské flotily později rozhodlo, že M-96 bude sloužit v Kaspickém moři jako cvičné plavilo, nicméně to nemohlo být realizováno z důvodu německé blokády Leningradu. v únoru 1942 pak byla ponorka těžce poškozena.

Začátkem roku 1943 pak byl 30letý Marinesko jmenován velitelem modernizované ponorky S-13. A právě s ní zažil Marinesko největší dny slávy. 11. ledna 1945 opustil Marinesko námořní základnu v Porkkale a zaujal pozici blízko polského města Kolobřeh. Během následujících několika dnů pak byla několikrát ponorka napadena německými plavidly.

30. ledna 1945 pak přišla asi nejslavnější chvíle Marineskovy námořní kariéry, když se před ponorkou zjevil parník Wilhelm Gustloff, který byl doslova napěchovaný uprchlíky z východního Pruska. Marinesko nařídil vypustit čtyři torpéda na levobok parníku. Torpéda měla i svá pojmenování - první ,,Za vlast", druhé ,,Za Leningrad", třetí ,,Za sovětský lid", čtvrté, které se nakonec zaseklo, pak neslo příznačný název ,,Za Stalina".

steuben

SS General von Steuben - i tuto německou luxusní osobní loď torpédovala Marineskova S-13 (Zdroj: Bundesarchiv, Fleischhut, Richard, CC-BY-SA 3.0)

 

Marineskovým rozkazem tak byl osud německé osobní lodi sloužící k transportu vojska a uprchlíků v podstatě zpečetěn. S-13 následně torpédovala Gustloffa, který poslala ke dnu i s více než 9 000 lidmi na jeho palubě. Jednalo se tak o největší námořní katastrofu v dějinách. Po svém největším ,,úlovku" se Marineskovi podařilo v únoru potopit další osobní loď, tentokrát SS General von Steuben, která rovněž sloužila k přepravě německých vojsk. 10. února 1945 si však i na ni počíhala S-13, která na ni vyslala dvě torpéda. Při katastrofě zahynulo celkem 3 608 lidí.

Nicméně i přes tyto a další ,,zářezy" nebyl Marinesko rozhodně žádným ,,svatouškem". Naopak, předtím, než dal rozkaz k potopení Gustloffa, čelil válečnému soudu, protože měl poměrně vážné problémy s pitím alkoholu. Proto byl také degradován v říjnu potupně propuštěn z námořnictva. Později byl ale rehabilitován a jeho jméno bylo vnímáno znovu pozitivně vzhledem k jeho úspěchům ve druhé světové válce. Marinesko zemřel v roce 1963 a Michailem Gorbačovem mu byl v roce 1990 posmrtně propůjčen titul Hrdina Sovětského svazu.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace