Náročná práce Blenheimů nad okupovanou Evropou na jaře 1941

Náročná práce Blenheimů nad okupovanou Evropou na jaře 1941
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Formace letounů Bristol Blenheim
13 / 06 / 2022, 16:00

Útočné operace RAF nad nacisty okupovanou Evropou pokračovaly i na jaře. Jejich podmínkou však bylo paradoxně horší počasí, především vhodná pokrývka mraků, do které by se mohla letadla schovat. U nepřátelského pobřeží operovala pravidelně 59. Squadrona Coastal Command, které se budeme blíže věnovat.

Dne 6. března 1941 vzlétly tři Blenheimy Mk.IV TR-P, TR-O a TR-N k patrole nad severním mořem, tzv. operace Nomad, ale první dva se musely vrátit. Jeden kvůli nepochopitelné nefunkčnosti zbraní a druhý pro nedostatečnou pokrývku mraků. Alespoň TR-N hlásil úspěch bombardováním letiště poblíž Ijmujden dvěma 500lb bombami. I když se za něj na chvíli pověsily tři nepřátelské stíhačky, chybně identifikované jako neexistující He 113, dávka z kulometu je doprovodila k odchodu a letadlo v klidu v 18.45 přistálo.

10. března vyslala jednotka TR-A pod velením F/Lt Palmera k nočnímu fotografování s bleskem. Byly provedeny tři průlety nad přístavem Cherbourg, a to ve výškách 7000, 5000 a 3000 stop. Při prvním zakryly cíl mraky. Druhý pokus rovněž selhal, když se blesk nespustil. No a při třetím letadlo trefil přesný Flak do trupu. Bomby byly shozeny. Čtvrtý pokus nad děly u Cap de la Hague zachytil jen moře. Výbuchy bomb nebyly zaznamenány, a tak let skončil fiaskem. Letadlo TR-A se znovu objevilo v akci 21. března.

13. března byl TR-H, pilotovaný P/O Hortonem, honěn půl hodiny na měsícem osvětlené obloze německým nočním stíhačem. Nouzově odhodili bomby a podařilo se uniknout i světlometům. O něco dříve se stejný kousek podařil i TR-S, za kterého se, po neúspěšném útoku na dvě motorové lodě, pověsili tři stíhači. 14. března byl bombardován vstup do přístavu Dieppe, jedna bomba měla směřovat na letiště v Haamstede a druhá na koncentraci malých lodí u Ostende. TR-R se o něco dříve pokusil bombardovat nepřátelský torpédoborec, ale zásahy nehlásil. Čtyři dny na to TR-T, pilotovaný P/O Siddallem, zahlédl U-Boot.

Když se na něj vrhl a byl ve výšce 300 stop, nejen, že ponorka zajela pod vodu, ale ještě je napadl Me 110. Žádné bomby tudíž neshodil a raději zmizel v mracích. Nepříjemná nehoda následovala ve 20.40, když pilot P/O Munro neporozuměl přistávacím signálům a havaroval v Marhamu. Letadlo sice shořelo, ale všichni tři členové vyvázli bez zranění. 19. března se TR-R neúspěšně pokoušel bombardovat tři německé Schnellbooty z 3200 stop.

22. března TR-J nebyl schopen splnit svůj úkol, fotografování Brestu, kvůli 10/10 mrakům. P/O Villa byl nakonec nucen přistát nouzově u Brooku, protože jeho radista Sgt Mortimer ztratil jakýkoliv kontakt. TR-F shodil dvě bomby na St. Nazaire, TR-T pak dvě a 90lb kanistr na železnici západně od Limmen. TR-O se pokoušel bombardovat letiště Knocke, ale výsledek osádka nespatřila. Blenheim Mk.IV T2433/TR-X s osádkou P/O David William Date, P/O Eric Percival More a Sgt Basil John Overton Watkins, byl po startu v 03.15 z Bircham Newton sestřelen Me 109. Připsal si je Oblt. Paul Stolte (1.) z 3./JG 1, Blenheim v 07.30 západně Katwijku ve výšce 500 m.

 

Hned příští den se stal terčem TR-G, pilotovaný P/O Villou. Poblíž Calais byl napaden jedním Me 109, který je pořádně proděravěl, ale zadní střelec je ubránil. Stíhač se palbě vyhnul sklopením pod Blenheim a útok už neobnovil. TR-G se znovu objevil při operaci 13. dubna. 25. března TR-J rovněž čelil útoku dvou Me 109 u Calais a kanónový zásah zabil střelce Sgt Buckleyho. TR-J se znovu objevil v akci 6. dubna. 26. března byly dvě ztráty. Blenheim V6054/TR-A se někdy kolem 09.10 za špatného počasí zřítil u Little Bredy. Není zřejmé proč.

Druhou operační ztrátou byl Blenheim V5648/TR-F, který vzlétl v 10.20 a už se nevrátil. P/O P. McMillan, Sgt W. J. Butler a Sgt D. C. S. Vane zmizeli s ním. 30. března vzlétly v 16.30 tři stroje A Flightu k útoku na konvoj poblíž Calais. Blenheim Mk.IV V6064/TR-A shodil dvě 500lb bomby, ale byl napaden Me 109 a pořádně prostřílen kanóny. Pilot P/O J. L. Griffith zraněn lehce na rameni, pozorovatel Sgt Len L. Hunt hůře do levé nohy a střelec Sgt Jack G. E. Munt velmi těžce. Nakonec likvidačně havaroval na okraji letiště Hawkinge. Odpovídající nárok není znám. Blenheim TR-B se útokům stíhačů úspěšně vyhnul, zatímco TR-C raději nezaútočil vůbec.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: historynet.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace