,,Nebojte, tihle chlapi se vám vyhnou" - nevyhnuli a obrovský parník projel křižníkem jako nůž máslem

,,Nebojte, tihle chlapi se vám vyhnou&quote; - nevyhnuli a obrovský parník projel křižníkem jako nůž máslem
Autor: Imperial War Museum, volné dílo|Popisek: HMS Curacoa v roce 1941
02 / 10 / 2020, 10:00

Britský lehký křižník HMS Curacoa vstoupil do služby v závěru první světové války a sloužil do roku 1933 s jedinou pozoruhodnější situací, když při nasazení při podpoře intervenčních sil během ruské občanské války najel na minu. V roce 1933 se stal cvičnou lodí. Válečná kariéra ho však ještě čekala: v červenci 1939 byl přezbrojen a stal se protiletadlovým křižníkem, účastnil se norského tažení a doprovázel konvoje v britských vodách. Osud válečné lodi o výtlaku 4260 tun v dramatické kolizi zpečetil 2. října 1942 zaoceánský parník RMS Queen Mary s výtlakem přes 80 tisíc tun. Obrovská loď křižník rozpůlila. Zahynulo 337 mužů. O nehodě se veřejnost dozvěděla až po válce.

Stalo se přesně půl roku po podobné nehodě, při níž byl bitevní lodí HMS King George V potopen torpédoborec HMS Punjabi. V ranních hodinách 2. října 1942 se protiletadlový křižník HMS Curacoa setkal severně od Irska se zaoceánským parníkem RMS Queen Mary, který ze Spojených států přivážel 10 tisíc vojáků 29. pěší divize.

Curacoa nesl své jméno na paměť dobytí holandského ostrova Curaçao v roce 1807. Kariéru v roli lehkého křižníku prožil převážně jako vlajková loď křižníkových eskader. V roce 1935 si zahrál ve filmu Brown on Resolution německý bitevní křižník. V červenci 1939 pak byl přezbrojen: jeho šestipalcová děla byla nahrazena dvojúčelovými kanóny ráže 102 mm a ve čtyřech dvoudělových věžích, a zvýšen byl i počet lehkých protiletadlových zbraní. Přibyl radar včasné výstrahy typ 279, a později také radary pro řízení palby. Jako protiletadlový křižník pak podporoval předmostí britského expedičního sboru v Norsku, kde byl také ve druhé polovině dubna opakovaně napadán letouny Luftwaffe a 24. dubna zasažen 250kg pumou, která zabila osm mužů a loď musela odplout k opravám. Poté sloužil k doprovodu konvojů v blízkosti Britských ostrovů.

video: youtube

Osudného dne bylo úkolem křižníku doprovodit Queen Mary během poslední fáze její plavby, kdy již byla v dosahu taktických bombardérů německého letectva. Zaoceánský parník plul rychlostí 28,5 uzlu a plul předepsaným klikatým kurzem "Zig Zag Pattern No. 8", který byl jedním z účinných opatření, jimiž mohla rychlá loď ztížit nepřátelské ponorce zaujmout výhodnou pozici pro útok. Přes změny směru obrovská loď plula po výsledném kurzu stále rychlostí 26,5 uzlu, zatímco doprovodný křižník nebyl schopen vyvinout vyšší rychlost než 25 uzlů.

Ač se to zdá neuvěřitelné, Queen Mary pokračovala nesníženou rychlostí cik-cak. Starý křižník plul na plný výkon strojů přímo. Ve 13:32 se obě lodě kriticky přiblížily a hlídkový důstojník na parníku velel obrat, ale kapitán nařídil pokračovat beze změny s větou: "Pokračujte cik-cak. Tihle chlapi jsou eskortovat zvyklí; budou se vám držet z cesty a nepřipletou se do ní." Ve 14:04 zahájila Queen Mary standardní obrat doprava z pozice 400 yardů (366 m) za křižníkem. Na křižníku si teprve nyní všimli nebezpečí, ale jakýkoli manévru v tuto chvíli již s ohledem na vysokou rychlost a setrvačnost nemohl uspět.

RMS Queen Mary vjela přídí přímo doprostřed křižníku a rozsekla ho na dvě poloviny. Jeho záď se okamžitě potopila, zbytek lodi ještě několik minut zůstal na hladině. Parník nezastavoval. Stal by se ideálním terčem pro případnou německou ponorku. S poškozenou přídí pokračovat dál a rádiem ohlásil doprovodným torpédoborcům kolizi a označil místo. Přeživších 101 mužů z posádky HMS Curacoa o hodinu později vylovily torpédoborce, 337 důstojníků a námořníků zahynulo. Admiralita podala v září 1943 žalobu na majitele a provozovatele Queen Mary, společnost Cunard White Star, ale rozhodnutí přišlo až po válce. Odvolací soud pak definitivně přiřkl dvě třetiny viny válečnému námořnictvu a třetinu Cunard White Star.

 Zdroj: naval-history.net, ww2today.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace