Nejničivější průmyslová katastrofa v dějinách USA: V Texasu vybouchlo více ledku než v Bejrútu

Nejničivější průmyslová katastrofa v dějinách USA: V Texasu vybouchlo více ledku než v Bejrútu
Autor: digital.lib.uh.edu (volné dílo)|Popisek: Zničený Wilson B. Keene
05 / 09 / 2020, 10:00

Nesprávné zacházení s ledkem (dusičnanem amonným), jehož exploze za nejasných okolností nedávno zničila část libanonského Bejrútu, není "vynálezem" ne zcela šťastného roku 2020. Bezmála 3000 tun této látky určené pro evropské zemědělce v rámci poválečné obnovy explodovalo 16. dubna 1947 na palubách dopravních lodí zakotvených v Texas City nedaleko Houstonu. Dodnes jde z hlediska počtu obětí o největší průmyslové neštěstí ve Spojených státech a jednu z největších nejaderných explozí dějin. Co do množství ledku tak exploze 3000 tun překonala 2750 tun vybuchlých v Bejrútu.

Grandcamp byla transportní loď typu Liberty postavená během druhé světové války (v níž sloužila jako Benjamin R. Curtiss v Tichomoří) a nyní pro účely hospodářské pomoci válkou zničené Evropě znovu uvedená do služby. Byla naložena 2100 tunami ledku, a také municí pro ruční zbraně, stroji a balíky sisalového vlákna. Náklad byl určený pro Francii, stejně jako náklad lodi High Flyer uvázané asi 200 metrů od Grandcampu. High Flyer měl vézt 872 tun ledku a 1600 tun síry. Nakládání lodí probíhalo v přístavu Texas City, protože přístavní správa v Houstonu nakládání nebezpečného ledku nepovolila.

Kolem osmé hodiny ranní 16. dubna 1947 se v nákladovém prostoru lodi Grandcamp objevil dým. Na místo byli ihned přivoláni hasiči, ale jejich přibližně hodinová snaha oheň uhasit neuspěla. Jejich úsilí nadto zhatil kapitán lodi, který v zájmu neznehodnocení nákladu vodou nařídil posádce hasit párou. Ledek jako oxidační činidlo hasicí potenciál páry neutralizuje, a v podpalubí nadto patrně vznikaly oxidy dusíku a plynný amoniak a současně se v důsledku užití páry zvyšovalo teplo a tlak dále zvyšující chemickou aktivitu ledku. Ten vybuchuje mj. při vystavení vysoké teplotě v uzavřeném prostoru. Stručně řečeno: zatímco hasiči hasili, posádka oheň rozdmýchávala a katastrofa byla otázkou času. Požár přitáhl pozornost množství svědků, kteří později uvedli, že voda kolem lodi vřela.

video: youtube

V 9 hodin a 12 minut přišla exploze byla tak silná, že způsobila 4,5 m vysokou tsunami detekovanou 160 km daleko. Zasaženo bylo veškeré zařízení přístavu. Se zemí bylo srovnáno na 1000 budov. Vybuchla zařízení nedaleké chemičky, rafinerií a nádrží s chemikáliemi. A exploze zapálila ledek na palubě lodi High Flyer - na ní posádka bojovala s ohněm pět hodin. Déle, ale stejně marně: patnáct hodin po explozi 2100 tun ledku na palubě Grandcampu vybuchlo také bezmála 900 dalších tun na palubě druhé lodi. Zničena byla sousední loď Wilson B. Keene. Zatímco Grandcamp prakticky přestal existovat. Jeho skoro dvě tuny vážící kotvu našli 2,6 km daleko ve třímetrovém kráteru. A i High Flyer jakoby chtěl dostát svému jménu. Jeden z jeho šroubů byl nalezen míli od přístavu.

Příčina požáru na Grandcampu nemohla být zjištěna. Mezi možnými příčinami je zmiňován nedopalek cigarety. Oheň mohl vzniknout již předchozí noci. Důsledky byly tragické. V celkovém součtu 405 identifikovaných obětí na životech, a 63 neidentifikovatelných, a také 113 nezvěstných. Mezi nimi hasiči na palubě Grandcampu. Více než 5000 zraněných, z nich 1784 hospitalizovaných. Zničeno bylo více než 1100 vozidel v okolí, a také 362 vagónů. Škody na majetku byly vyčísleny na 100 milionů dolarů (v dnešních hodnotách 1,1 miliardy dolarů). Pro srovnání: v Bejrútu škody dosahují 15 miliard dolarů. Obětí na životech bylo 190, 3 lidé jsou pohřešovaní, zraněných více než 6500. Vzhledem k blízké zástavbě přišlo také mnohem více lidí o střechu nad hlavou. Množství skladovaného ledku bývá uváděno jako srovnatelné: 2750 tun.

Vyšetřování posléze zjistilo řetězec pochybení při nakládání s ledkem v celém procesu od výroby, balení, přepravu a skladování. Odškodnění, k němuž přistoupil Kongres přesto, že Nejvyšší soud odmítl odpovědnost federální vlády, řešené v 1394 konkrétních případech dosáhlo celkové hodnoty 17 milionů dolarů.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace