Autor fotografie: manhhai / Flickr|Popisek: USS New Jersey při nasazení ve Vietnamu
Chlouba amerického námořnictva 20. století, která se v minulém století zúčastnila všech významných operací USA v Asii, bitevní loď USS New Jersey, se dočká další opravy. Dnes již vyřazená loď sloužící jako lodní muzeum byla nejen nejrychlejší bitevní lodí s největším počtem ocenění, ale zachránila také tisíce vojáků.
Ve čtvrtek 20. března došlo k vyslání bitevní lodi amerického námořnictva USS New Jersey z kotviště na řece Delaware do suchého doku Navy Yard ve městě Filadelfie. Zde by mělo nyní plavidlo, které již přes dvě desítky let fungovalo jako muzejní loď, podstoupit nutnou údržbu a opravu. Slavnostní akce se zúčastnilo několik tisíc fanoušků plavidla USS New Jersey včetně veteránů, kteří na ní od jejího spuštění v první polovině 40. let vykonávali vojenskou službu. Loď během své kariéry obdržela 19 bitevních hvězd a stala se tak nejvíce oceněným plavidlem v dějinách amerického námořnictva.
Výtlak lodi USS New Jersey je při jejím plném naložení 61 000 tun a se svými rozměry, délkou 270 m a šířkou přesahující 32,9 m, proto jen stěží ve své době prošla Panamským průplavem. Vybavení lodi se postupem času a se změnou technologie zlepšovalo a původně byla USS New Jersey osazena devíti kanóny Mark 7 ráže 409 mm s maximálním dosahem 38,7 km, rychlostí palby dvě rány za minutu a úsťovou rychlostí 762 m/s. Na její sekundární baterii bylo dalších dvacet děl Mark 12 ráže 127 mm s dosahem 16,7 km.
USS New Jersey byla jako jedna z lodí třídy Iowa poprvé spuštěna na vodu v prosinci 1942 v době prvního výročí útoku na Pearl Harbor, který přivedl Spojené státy do druhé světové války. Do služeb amerického námořnictva pak byla přijata již o půl roku později a následně téměř rok procházela cvičením v oblasti Karibiku a západního Pacifiku. Až teprve v lednu 1944 projela USS New Jersey Panamským průplavem a byla převelena do Tichomoří, kde měla v oblasti Marshallových ostrovů za úkol chránit letadlové lodě před japonskými útoky. V souvislosti s bojem o vzdušnou nadvládu v této oblasti bylo na loď přidáno také 119 kusů protiletadlových děl ráže 20 a 40 mm.
Po velmi úspěšných operacích v rámci druhé světové války však byla USS New Jersey kvůli nutným škrtům nakonec v červnu roku 1948 poprvé vyřazena z provozu, ale opětovné aktivace se dočkala jen o dva roky později kvůli rozpoutání Korejské války. Loď měla za cíl bombardovat strategické severokorejské pozemní cíle jako mosty, tunely, dopravní uzly, sklady zásob, rafinerie nebo bunkry, čímž podporovala postup pěchoty. USS New Jersey se navíc během svého korejského tažení také zúčastnila téměř dva a půl let trvající blokády strategické pozice ve Wonsanu, která je označována jako nejdelší v moderní historii. Vrtulník Sikorsky H-5, který byl součástí vybavení lodi, navíc často pomáhal při záchraně pilotů havarovaných letounů.
Teprve po druhém vyřazení se stala USS New Jersey legendou
V roce 1957 byla loď opět vyřazena z provozu, ale od začátku války ve Vietnamu začaly sílit hlasy požadující navrácení lodi zpět do služby. Americká letadla vykonávající bombardování byla kvůli vietnamské PVO ve velkých počtech likvidována a USS New Jersey se mnohým expertům jevila jako ideální volba pro útoky na množství cílů poblíž pobřeží. Po deseti letech od vyřazení dostala loď nové radary, elektroniku, dronovou helikoptéru Gyrodyne QH-50 DASH, ale byly jí sebrány její děla ráže 20 a 40 mm, což významným způsobem snížilo její hmotnost. Při testech loď dosahovala impozantní rychlosti 35,2 uzlů (65,19 km/h), které jí přinesly titul nejrychlejší bitevní lodi všech dob.
V září 1968 začala USS New Jersey s operacemi v Severním Vietnamu a i přes pokusy Vietkongu o její zneškodnění loď dál ničila opevněné a strategické cíle. Jen o měsíc později se však loď přesunula na jih země, aby podporovala pěchotu při útoku proti ofenzívě Tet, čímž podle svědků zachránila tisíce životů amerických vojáků. Na rozdíl od bombardérů byla totiž schopná vykonávat ostřelování bez rozdílu dne a noci a vojákům pěchoty proto jen její přítomnost dodávala silnou morální podporu.
I přesto, že byla loď po své operaci ve Vietnamu opět zakonzervována, na začátku 80. let bylo v souvislosti s hrozbou sovětských bitevních křižníků rozhodnuto o její modernizaci. Funkce USS New Jersey byla změněna na těžkou bombardovací loď a za tímto účelem byla vybavena modernější vojenskou technologií určenou pro odpalování 32 kusů přesných raket s plochou dráhou letu Tomahawk a dalších 16 protilodních střel Harpoon. Ty zásadním způsobem prodloužily dostřel lodi a USS New Jersey se tak stala současně prvním pravidlem, které obě rakety poprvé vypálilo.
Kromě těchto dvou typů střel také loď získala zbraňový systém blízké obrany Phalanx CIWS, který slouží pro zachycení protilodních řízených střel a zneškodnění letounů v těsné blízkosti lodi. Nedlouho po dokončení modernizace byla loď v září 1983 poslána monitorovat situaci občanské války v Libanonu, kde několikrát ostřelovala jeho hlavní město Bejrút. Po jedenáctiměsíčním nasazení v oblasti se loď nakonec v dubnu 1984 vrátila na svou základnu, kde však byla nakonec již počtvrté zakonzervována. Po konci studené války totiž USA nezbývaly prostředky na údržbu lodi, a proto nakonec bylo rozhodnuto o její přestavbě na muzeum, kterým se stala v roce 2001.