Nejrychlejší loď US Navy byla testována ve vietnamské válce

Nejrychlejší loď US Navy byla testována ve vietnamské válce
Autor: National Museum of the U.S. Navy|Popisek: USS Tucumcari
27 / 10 / 2019, 13:00

Podle některých zdrojů tato experimentální loď společnosti Advanced Marine Systems Division Boeing Aerospace Group dosahovala rychlosti až 50 uzlů!

USS Tucumcari (PGH-2) byl křídlatý dělový člun US Navy pro ověření koncepce rychlých pobřežních bojových lodí. Novinkou byl pohon pomocí vodních trysek. 

Plavidlo bylo objednáno roku 1966. Stavba člunu Tucumcari byla zahájena 1. září 1966, přičemž trup byl na vodu spuštěn 16. července 1968. Do služby USS Tucumcari vstoupil 7. března 1968. Jeho xýzbroj byla tvořena jedním 40mm kanónem Bofors, dvěma dvojitými kulomety ráže 12,7mm a jeden 81mm minomet. 

USS Tucumari

Při plavbě nízkou rychlostí loď využívala pomocný diesel o výkonu 160 hp. V bojové situaci pohon zajišťovala plynová turbína Bristol Proteus o výkonu 3 000 hp a vodní trysky. Nejvyšší rychlost přesahovala 40 uzlů, podle některých pramenů až 50 uzlů!

Na přelomu let 1969–1970 byl člun na několik měsíců zkušebně nasazen při pobřežním hlídkování ve Vietnamské válce. Do San Diega se vrátil v březnu 1970. Dne 16. listopadu 1972 byl člun těžce poškozen, když ve vysoké rychlosti najel na korálový útes u ostrova Vieques v Portoriku. Protože by oprava byla neekonomická, byl v listopadu 1973 vyškrtnut z námořního registru a následně krátce používán Naval Ship and Research Development Center v Annapolisu k pokusům. V roce 1973 byl sešrotován.

Nástupcem tohoto experimentu bylo 6 lodí třídy Pegasus (PHM – Patrol Hydrofoil Missile ship), tedy raketových křídlových člunů námořnictva Spojených států amerických, které dosahovaly rychlosti 48 uzlů.

 

Zdroj: US Navy, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace