Nejúspěšnější německý pilot v bitvě o Francii málem sestřelil Adolfa Gallanda

Nejúspěšnější německý pilot v bitvě o Francii málem sestřelil Adolfa Gallanda
13 / 02 / 2019, 16:00

Řeč je o stíhacím esu Wilhelmu Balthasarovi, který byl nejúspěšnějším Hitlerovým pilotem během tažení na Západ.

Wilhelm Balthasar se narodil 2. února 1914 v Fuldě v Hessenu. Sloužil jako poručík v dělostřeleckém pluku od roku 1933, ale přestoupil k Luftwaffe roku 1935. V listopadu 1936 Balthasar vstoupil do právě vzniklé Legion Condor Legie, kde sloužil u průzkumného roje bombardovací perutě K/88. Již 20. ledna 1937 si připisuje první sestřel republikánské I-16 a za 17 měsíců ve Španělsku sestřelil celkem 7 letadel. 

Wilhelm Balthasar

Největší slávy ale dosáhl během 2. světové války během bitvy o Francii, kdy 11. května 1940 sestřeluje 3 britské stroje Gloster Gladiator a francouzský MS-406. 5. června se mu daří podobný kousek a během jediného dne sestřeluje 3 bombardéry Leo-451 a 2 MS-406. Jako druhý stíhací německý pilot je vyznamenán Rytířským křížem a jeho bilance se uzavírá na 23 vzdušných vítezstvích a 14 zničených letadlech na zemi.

psali jsme: Video: Junkers Ju-87 Stuka a eso Hans Ulrich Rudel. Muž, na jehož hlavu vypsal Stalin odměnu 100 000 rublů

Jeho téměř osudový omyl, který mohl hitlerovské Německo stát jednoho z nejdůlěžitějších pilotů, se stal právě během bitvy o Francii, kdy Balthasar, coby velitel 4 strojů, registruje na nižší letové hladině stroj se žlutým čumákem a chybně ho vyhodnocuje jako britský Spitfire. Kolegům chce ukázat jak se setřelují Britové a sklápí stroj k útoku. Ve žlutém stroji ale sedí budoucí asi nejznámější stíhač Luftwaffe Adolf Galland, ten ale naštěstí zachycuje Balthasarova slova ve vysílačce a křičí na útočící stíhače své jméno. Neštěstí je odvráceno a Balthasar srovnává svůj stroj vedle Gallandova.

První sestřel během Bitvy o Británii přichází 8. září. 1940, kdy již velí III./JG 3. Následuje ale těžké zranění, ale nedoléčený Wilhelm Balthasar se vrací po 14 dnech do boje. 16.2. 1941 se stává kommodorem JG 2 "Richthofen" a řádka sestřelů dále narůstá.

psali jsme: Německé noční stíhací eso dokázalo sestřelit sedm britských bombardérů během 19 minut

Balthasar sestřeluje během 5 červnových dní 9 britských letadel a 2. července získává Dubové ratolesti. Těch si ale dlouho neužije, protože již den poté, tedy 3. července přichází jeho osudový let. Při snaze odpoutat se od souboje se Spitfiry střemhlavým letem během boje u Aire se mu odtrhává křídlo jeho Bf-109 a nejúspěšnější pilot tažení na západ v jeho troskách umírá.

Posmrtně byl povýšen do hodnosti majora a pohřben na hřbitově z 1. světové války ve Flandrech vedle svého otce, který ve Velké válce padl. 

 

Zdroj: Stíhací esa Luftwaffe, Svatopluk Matyáš

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace