Nejúspěšnější pilot americké legendy F-14 Tomcat? Iránský pilot s růžovou přilbou

Nejúspěšnější pilot americké legendy F-14 Tomcat? Iránský pilot s růžovou přilbou
Autor: Wikipedie, Public Domain|Popisek: Jalil a jeho Tomcat
19 / 03 / 2020, 14:00

Legendární americký letoun Grumman F-14 Tomcat byl používán US Navy mezi roky 1974 – 2006, ale vavříny za vítězství získal primárně ve službě íránského letectva v boji proti Iráku.

F-14 tvoří páteř letectva Íránu, kam byla americké stroje dodány v počtu 79 kusů ještě před revolucí v dubnu 1979. Ve válce proti Iráku sestřelily Tomcaty přes 160 nepřátelských strojů.

“F Arba Ashara! Yalla! Yalla!” v angličtině “F-14! RUN! RUN!” znělo ve vysílačkách iráckých pilotů po celá 80. léta minulého století.

A tím nejúspěšnějším pilotem za kniplem Tomcatu byl íránský major Jalil Zandi, který na fotkách vypadá, jako když se vrátil z natáčení Top Gunu.¨Tenhle chlápek si připsal celkem 11 sestřelů iráckých letadel, kdy mezi jeho trofeje patřily čtyři stroje Mig-23, dva Su-22, dva Mig-21 a tři Mirage F1.

Jalil Zandi

Paradoxní na tom je, že Jalil, který prodělal výcvik v USA byl po převratu v Íránu zatčen, uvězněn a odsouzen na 10 let. Naštěstí ale uměl něco, co noví vládci Íránu neuměli a čeho si cenili – ovládal skvěle nejmodernější americký stíhač. Takže když Saddám Husajn vpadl do Íránu, vytáhl ajatolláh většinu pilotů a mechaniků z věznic a poslal je proti nepříteli.

Jalil Zandi bojoval proti Iráčanům téměř 8 let, na ruskou techniku svého nepřítele odpaloval rakety a likvidoval je Vulcanem ráže 20 mm.

Jeho prvními oběťmi se staly dva Migy-23, které napadl raketami. Prvního sejmul Phoenixem a druhý Mig se poroučel k zemi po zásahu Sidewinderem.

Poslední souboj majora Zandiho se odehrál v říjnu 1988, kdy se tento skvělý pilot ocitl v boji proti osmi strojům Mirage F1. Jalil Zandi bojoval tvrdě a během souboje měl docílit dvou sestřelů nepřátelských letadel (neověřené sestřely), než byl jeho Tomcat poškozen a on se musel z boje odpoutat. Poškozený stroj dotáhl až na íránskou hranici, ale poté co mu odešel druhý motor, musel se katapultovat. Zbytek války už strávil na zemi na pozici generál poručíka.

Nejúspěšnější eso na Tomcatech zahynulo v roce 2001 během automobilové havárie v roce 2001 nedaleko Teheránu.

Zdroj: ww2wrecks.com, badassoftheweek

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace