President Masaryk - československá válečná loď ve službách Německa potopila dva sovětské čluny

President Masaryk - československá válečná loď ve službách Německa potopila dva sovětské čluny
Popisek: President Masaryk
06 / 10 / 2018, 13:00

Jednalo se o hlídkovou říční loď zařazenou v roce 1932, schopnou v rámci možností bojové činnosti. Stavba lodi byla zahájena roku 1929. President Masaryk měřil na délku 50 metrů, šířku paluby byla 6 metrů a výtlak 214 tun. Vzhledem k jeho provozování na řekách byl ponor lodi pouhý jeden metr.

O pohon se staraly dvě parní turbíny o výkonu 2 300 PS a maximální rychlost lodi byla 17 uzlů, tedy něco přes 30 km/h. Původní výzbroj byla tvořena čtyřmi kanóny ráže 66 mm, čtyřmi kulomety ráže 7,92 mm a deseti minami. Posádku se skládala ze 46 mužů.

President Masaryk

Po Mnichovu byla loď v roce 1939 předána Slovenským štátem Německu a pýcha československého loďstva byla poslána do Lince. Třetí říše nechala loď přejmenovat na Bechelaren, výzbroj byla doplněna o protiletadlový rychlopalný kanón ráže 20 milimetrů a loď byla zařazena do Donauflotille.

psali jsme: Unikátní válečná loď Monitor Leitha

Po zahájení tažení v Jugoslávii chránila dunajské říční cesty před útoky jugoslávských partyzánů. V roce 1943 prošla rozsáhlou modernizací v Linci. Loď byla prodloužena o 30 cm, parní turbíny byly nahrazeny dvěma ponorkovými diesely MAN, komíny byly nahrazeny výfuky na bocích plavidla, a opět došlo k posílení protiletadlové výzbroje o čtyřhlavňový komplet ráže 20 mm a původní kanón 20 mm byl nahrazen ráží 37 mm.

V dubnu 1944 byla loď poškozena sovětským letectvem, po opravách se vrátila v prosinci téhož roku a podporovala německý protiútok u Budapešti. Po návratu do Lince došlo k poslední změně výzbroje, kdy kanóny 66 mm byly nahrazeny dvěma ponorkovými ráže 88 mm, do kterých ještě byla munice.

psali jsme: Češi poslali na dno Atlantiku německého lamače blokád. Zkrátili tím o rok válku

V dubnu se bývalý President Masaryk zúčastnil útoku proti sovětským dělovým člunům u Melku a dva nepřátelské stroje potopil.

11. května 1945 se loď s posádkou vzdala americké armádě v Linci. Do Československa byla již odzbrojená vrácena až v roce 1947. V roce 1948 byla opět přejmenována, nyní se z n í stala Hlídková loď PM. Vzhledem k tomu, že o obranu toku Dunaje se staraly sovětské lodě, její opětovné vyzbrojení a zařazení zpět do stavu armády se nekonalo, a loď skončila v Komárně bez motorů jako skladovací a pracovní ponton.

Konec plavidla přišel v roce 1978, kdy loď rozřezali svazáci v rámci Akce Z.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: VHU Praha 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace