Popisek: SS Manhattan v ledu
Byl jím ropný tanker SS Manhattan, který v roce 1969 jako první obchodní loď proplul kontroverzní Severozápadní cestou.
Loď SS Manhattan byla postavena v loděnicích Fore River v Massachusetts v roce 1962 jako standardní ropný tanker, ale v roce 1968-1969 získala přestavbou příď schopnou lámat led. Díky tomu se stala nejen tehdy největší americkou obchodní lodí, ale historicky největším ledoborcem světa, s výtlakem neskutečným 115 000 tun!
Přestavba proběhla díky kooperaci mezi firmami Exxon a finským výrobcem lodí Wärtsilä. A důvod přestavby lod? Jako vždy za tím stála ropa - v roce 1968 se totiž našlo obrovské ložisko pod Nort Slope na Aljašce. Exxon se domníval, že bude jednodušší ropu vozit pomocí speciálních tankerů z přístavu v Prudhoe Bay.
Aby se metoda potvrdila, Exxon si SS Manhattan pronajal a uskutečnil změny na trupu lodi. Jeho nejznámější cestou se stalo letní proplutí Severozápadní cestou z východu na západ skrze Baffinovo moře a Viscount Melville Sound, pod velením kapitána Rogera A. Stewarda s nákladem ropy z Prudhoe Bay. Té bylo naloženo pouhých 55 galonů.
psali jsme: Gigantický ledoborec ponese ve vojenské verzi rakety a děla
Loď byla celou dobu doprovázena ledoborcem kanadské pobřežní stráže CCGS John A. Macdonald a občas americkými loděmi. Cesta byla velmi kontroverzní, co se týče mezinárodních vztahů, protože místa kterými loď proplouvala byla označena Kanadou jako její teritoriální vody, ale tento požadavek byl v USA sporný. Kanada definovala totiž všechny vody Kanadského arktického souostroví jako kanadské výsostné území.
Severozápadní cesta je námořní cesta přes Severní ledový oceán, podél severního pobřeží Severní Ameriky vedoucí Kanadským arktickým souostrovím, spojující Atlantský oceán a Tichý oceán. Jednotlivé ostrovy souostroví jsou od sebe odděleny sérií arktických vodních cest všeobecně známých jako Severozápadní průjezd.
psali jsme: Norský ozbrojený ledoborec Svalbard
SS Manhattan byl na své cestě jednou zastaven inuitskými lovci, kteří po kapitánovi vyžadovali, aby požádal o možnost průjezdu Kanadou a když to učinil, tak mu ho povolili.
Zimní testování lodi ale ukázalo, že tento způsob dopravy ropy není v Arktidě celoročně možný, a tak byla loď vrácena majiteli a Exxon vystavěl ropovod.
Manhattan se plavil až do roku 1987, kdy došlo 30. října k nehodě během tajnfunu a loď najela na pobřeží Jižní Koreje. Sešrotována byla poté v Číně.
Zdroj: MaritimeProfessional