Největší letadla druhé světové války – německý BV 222 mohl tankovat z ponorek

Největší letadla druhé světové války – německý BV 222 mohl tankovat z ponorek
Popisek: Hydroplán BV 222
30 / 06 / 2019, 13:00

Německý Blohm & Voss BV 222 Wiking byl největší hydroplán, který operačně létal během druhé světové války. Toto největší německé letadlo dosáhlo i sestřelu nepřátelského letadla, ale také to bylo největší letadlo, které bylo během války sestřeleno.

BV 222 vycházela z návrhu od Dr. Richard Vogta z roku 1936.

Před druhou světovou válkou byla německá letecká společnost Deutsche Lufthansa AG zapojena do projektu komerčního letadla Ha 222, obrovského létajícího člunu. Tento návrh vytvořil Dr. Richard Vogt ze společnosti Hamburger Flugzeugbau. Jméno Ha 222 bylo změněno na BV 222 poté, co Hamburger Flugzeugbau změnil svůj název na posléze známé Blohm & Voss.

První prototyp označený V1 vznikl v roce 1938. V2 a V3 následovaly během několika týdnů. Stroje BV 222 byly číslovány V1 až V8, vzniklo tedy pouhých 8 kusů této varianty.

V1 měl kapacitu 92 cestujících a maximální rychlost 239 km/h. Testy proběhly 7. září 1940 a letové vlastnosti stroje byly uspokojivé. Bylo však zapotřebí určitých  zlepšení.

V prosinci 1940 přešel stroj V1 do služby k Luftwaffe, když splnil veškeré požadavky kladené na letadla sloužící v německém válečném letectvu.

Původně byl poháněn motory Brammo 323 Fafnir, ale pozdější verze byly poháněny šesti řadovými vznětovými motory o výkonu 1000 hp, které umožnily tankování na moři s využitím tankovacich ponorek.

   

V srpnu 1941 dokončil V1 sedm letů mezi Hamburgem a Kirkenesem, kdy přepravil přibližně 65 000 kg zásob a 221 zraněných mužů na celkové vzdálenosti přes 30 000 km. Také létal do Athén a vozil zásoby pro Afrika Korps. Během této doby byl stroj neozbrojen a doprovázely jej těžkýmé stíhače Messerschmitt Bf 110 .

Po těchto letech byl V1 vybaven obrannou výzbrojí obsahující kulomet 7.92 mm MG 81 v trupu, dvěma kulomety 13 mm MG 131, namontované ve věžičce, a čtyřmi kulomety MG 81 (7.92 mm),  upevněné vzadu. V únoru 1943 se po srážce s ponořeným vrakem při přistání v přístavu Piraeus stroj zničil.

V2 byl po svém prvním letu v srpnu 1941 zařazen do squadrony Lufttransportstafffel 222 (LTS222). Oproti V1 měl navíc dvě věže s dvojitými kulomety ráže 13 mm MG 131 na svých křídlech. V2 se zúčastnil operace Schatzgräber.

Stroj V4 byl údajně sestřelen Liberatorem poručíka Everta v roce 1943.

Většina zbývajících strojů byla také sestřelena. V3 a V5 byly zničeny u Biscarrosse britskými královskými leteckými silami, V6 a V8 byly sestřeleny na trase Taranto-Tripoli.

V7 vzlétl v dubnu 1943. Byl vybaven šesti vznětovými motory Jumo 207C o výkonu 1000 koní a stal se prototypem pro vývoj stroje BV 222C . BV 222 měla tři varianty A-C . BV 222A a BV 222B byly poháněny dieselovými motory Junkers Jumo 208 o výkonu 1470 koní.

Co se týče velikosti tohoto stroje, tak BV 222 měl rozpětí křídel 46 metrů, tedy o téměř 3 metry více než legendární americký bombardér B-29 Superfortress, byl také s délkou 36,57 metrů o 6,5 metru delší než B-29.

 

Zdroj: War History online

 

 
 
 
 
 

Tagy článku