Největší létající člun historie - Martin JRM Mars z roku 1945 létá dodnes

Největší létající člun historie - Martin JRM Mars z roku 1945 létá dodnes
Autor: US Navy|Popisek: Martin JRM Mars
09 / 11 / 2018, 14:30

Obrovský létající člun byl vyvíjen pro americké námořnictvo na základě objednávky v roce 1938. Největší létající člun historie dokončil úspěšně testy v roce 1943, ale zasáhnout na bojištích 2. světové války již nestihl.

Původně měly tyto gigantické stroje fungovat jako hlídkové bombardéry, ale po zkušenostech z bojů po zahájení války bylo změněno zadání a ze strojů se staly přepravní. Protože ale dodávky mohly být zahájeny až těsně před koncem války, počet objednaných strojů byl snížen na méně než polovinu a z původní objednávky 20 strojů se k US Navy dostalo pouhých 5.

Obrovské stroje se staly držiteli několika rekordů, kdy například 19.května 1949 stroj JRM-3 přepravil celkem 301 pasažérů a 7 členů posádky na vzdálenost 725 km z Alamedy u San Francisca do San Diega.

psali jsme: Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14

Létající čluny byly pojmenovány po ostrovech v Pacifiku, tedy Marianas Mars, Hawaii Mars, Phillipine Mars, Marshall Mars a Caroline Mars a složily pro přepravu mezí západním pobřežím USA a Havají. Všechny byly nakonec upraveny na specifikaci JRM-3.

JRM-3 měl ve standarním uspořádání posádku 4 mužů a mohl transportovat 133 vojáků v plné polní výstroji nebo náklad 14 tun, maximální vzletová hmotnost byla téměř 75 tun. Maximální rychlost stroje činila 355,7 km/h a při cestovní rychlosti 305,8 km/h byl stroj schopen dopravit náklad na vzdálenost 8 046 km.

psali jsme: Obří monstrum z Arktidy. Rusko plánuje postavit ekranoplán pro ,,dobytí " ledové oblasti

5. dubna 1950 došlo ke ztrátě stroje Marshall Mars, který po nouzovém přistání na Havaji explodoval a potopil se. Jeho vrak byl objeven v roce 2004.

Hořící Marshall Mars

Zbývající létající čluny byly v roce 1959 prodány do šrotu, ale naštěstí byly před svým osudem zachráněny Danem McIvorem, který stroje odkoupil a nechal z nich udělat vodní bombardéry na hašení lesních požárů v Kanadě. Přestavěné stroje JRM Mars utrpěly ve službě v Kanadě další ztráty, kdy postupně byly zničeny Marianas Mars a Caroline Mars.

Do dnešní doby se dochovaly poslední dva stroje Hawaii Mars a Phillipine Mars, které operují z jezera Sproat a hasí požáry díky obrovské nádrži na 27 000 litrů vody.

Zdroj: Thisdayinaviation.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace