Nejvíce poškozená letadlová loď vůbec. USS Franklin přežil i japonské ,,peklo"

Nejvíce poškozená letadlová loď vůbec. USS Franklin přežil i japonské ,,peklo&quote;
Autor: public domain|Popisek: USS Franklin
14 / 11 / 2020, 10:00

USS Franklin je považována za nejvíce poškozenou letadlovou loď vůbec navíc s největšími oběťmi na životech. Přesto se plavidlu podařilo ,,přežít" druhou světovou válku.

USS Franklin (přezdívka ,,Big Ben"), byla uvedena do služby v roce 1944 a byla jednou z 24 letadlových lodí třídy Essex. V říjnu 1944 se Franklin účastnil kampaně u ostrova Leyte na Filipínách, kde se uskutečnila největší námořní bitva druhé světové války v Tichomoří mezi Američany a Japonci. Na americkou letadlovou loď zaútočilo sebevražedné kamikaze a zabilo 120 členů posádky. Ale to byla teprve předzvěst toho, co mělo teprve přijít.

V březnu 1945 se Franklin se nacházel Franklin asi 80 km od japonské pevniny a vyslal své letouny směrem na ostrov Honšú, stroje také zaútočily na přístav Kóbe. Tím americká letadlová loď upoutala pozornost Japonců. Na Franklin byly shozeny dvě 250kg bomby, které zasáhly palubu.

franklin

                                           Poškozená letadlová loď USS Franklin (Zdroj: public domain)

 

Další útok na letouny byl veden na uzemněné letouny na zesílené palubě, což mělo za následek řetězový výbuch, když 31 strojů připravených na vzlet vzplanulo, a následný požár zachvátil palubu letadlové lodi a hangáry. Další exploze a požár zapříčinily i výbuch 12 raket vzduch-země Tiny Tim, čímž byla vážně poničena letová paluba. Plavidlo navíc ztratilo radiovou komunikaci a naklonilo se asi o 13 stupňů na pravobok.

Tento útok způsobil obrovské ztráty na životech - přes 800 členů posádky a zhruba 500 zraněných. Na lodi vypukla okamžitě panika.

S letadlovou lodí to nevypadalo vůbec dobře. Nicméně díky obrovské obětavosti a duchaplnosti posádky se podařilo ohnivé peklo na palubě uhasit. Těžce poškozený Franklin se pak vydal na dalekou cestu, kdy musel doplout několik tisíc mil přes Karolínské ostrovy, skrz Panamský průplav do Atlantiku, aby se konečně 28. dubna 1945 dostal do New Yorku, kde byl opraven.

Po válce byl Franklin zpřístupněn veřejnosti na oslavy Dnů námořnictva a v únoru 1947 vyřazen ze služby. Tato letadlová loď vstoupila do historie jako nejvíce poškozená letadlová loď vůbec s největšími oběťmi na životech, které se podařilo přežít válku.


Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace