Německá loď z první světové války pluje dodnes na jezeře Tanganika

Německá loď z první světové války pluje dodnes na jezeře Tanganika
Autor: Brian Harries (CC BY 2.0)|Popisek: MV Liemba
02 / 10 / 2018, 18:00

První světová válka zuřila i v Německé východní Africe a loď původně pojmenovaná jako Goetzen se těchto bojů zúčastnila. Deutsch Ost-Afrika bylo obrovské německé koloniální území na východě Afriky o rozloze téměř 1 milionu kilometrů čtverečních v oblasti Tanganiky, ke ketré byly posléze připojeny i dnešní Rwanda a Burundi.

Na tomto území se nachází nejhlubší africké jezero o rozloze 34 tisíc kilometrů čtverečních, na kterém se odehrávaly boje mezi Brity a Němci o nadvládu na jezerem.

25880005

Parník Goetzen se stal s výtlakem 800 tun největší lodí na Tanganice poté, co sem byla poslán v 5 000 bednách z Německa. Bedny dorazily i s inženýry do Dar es Salaamu a zde byly přeloženy na železnici, odkud putovaly do města Kigoma poblíž jezera. Odtud musely tisíce nosičů měsíc přenášet krabice k jezeru, kde byla loď skládána dohromady. Prý měl přijet sám císař a po Tanganice se na palubě Goetzenu projet. 5. února 1915 se Goetzen podruhé narodil a vyplul na svou první plavbu.

SMS Graf Goetzen

Začala ale Velká válka a z osobního a nákladního parníku se stal pomocný křižník SMS Graf Goetzen vyzbrojený dělem ráže 105 mm z německého křižníku SMS Königsberg, který byl potopen Brity během bitvy u delty řeky Rufiji. Goetzen na jezeře potopil malý britský parník a neomezeně vládnul na obrovské africké vodní ploše. Royal Navy to ale nehodlala akceptovat, a na jezero přivezla vlastní válečné lodě a regulérní boje mohly začít. Zde se dařilo lépe Britům a to nejen na vodě.

Německé město Kigoma mělo být evakuováno v červenci 1916 a SMS Graf Goetzen byl opakovaně napadán belgickými hydroplány. Porážka Němců byla na spadnutí a pomocný křižník měl být potopen. Inženýři, kteří loď na břehu jezera složili, se ale rozhodli dát jí druhou šanci a pečlivě loď před potopením zakonzervovali. Přístroje, motory, vše bylo pečlivě namazáno tukem, aby po válce mohl Goetzen opět vyplout.

Poprvé byl Goetzen vyzvednut nad hladinu Belgičany v roce 1920, ale pak se opět potopil během bouře v přístavu Kigoma. O dva roky později byla loď vyzdvižena Brity a 3 roky se opravovala. 16. května 1927 loď již pod návem Liemba opět vyplula na Tanganiku. Od té doby pluje každý týden 700 kilometrů tam a zpátky a je tak jednou z nejstarších funkčních lodí světa a patrně jedinou císařskou válečnou lodí, která dodnes přežila.

TANGANIKA, LIEMBA

Zdroj: Marinearchiv.de

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace