Německá odpověď americkému džípu: S projektem ,,Kaďouru" přišel slavný konstruktér

Německá odpověď americkému džípu: S projektem ,,Kaďouru&quote; přišel slavný konstruktér
Autor: Darkone CC BY-SA 2.5|Popisek: KdF 82
25 / 10 / 2020, 11:00

KdF 82 (Kübelwagen, VW 82 či také Kaďour) byl lehkým vojenským automobilem, za jehož vývojem stál Ferdinand Porsche, proslulý konstruktér a rodák z Vratislavic nad Nisou.

Ještě než se Adolf Hitler dostal v lednu 1933, halasně volal po motorizaci Německa a slavný Volkswagen se měl stát ,,lidovým" vozem v podstatě pro každého. Pozdější cesta k vozu Volkswagen Kübelwagen vlastně začala, když Hitler slyšel o projektu konstruktéra Ferdinanda Porsche, který počítal se vzduchem chlazeným motorem, výkonem 25 koní a místem pro čtyři lidi.

Podle Hitlerovy představy měla vzniknout militarizovaná verze vozidla. Trvalo však ještě dalších několik let, než se Porschemu podařilo finalizovat design nového automobilu. Vznikl tak lehký vojenský automobil s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou, postavěný na upraveném podvozku VW Brouk.

První prototypy řady KdF 82 pak vznikly v roce 1938 na podvozku zkušební série VW 38 a nesly označení KdF 62 s jednoduchou čtyřmístnou otevřenou karoserií bez dveří. Nicméně brzy byly do vozidla zapracovány další nutné úpravy i z toho důvodu, že se objevily problémy s dosažením vyšších rychlostí.

V roce 1939 tak vznikl prototyp se zvětšenou světlostí podvozku a krabicovou čtyřdveřovou karoserií s plátěnou střechou. Novinkou byly redukční převody zadních kol se kterými sice vůz jezdil pomaleji, ale zvýšila se průchodnost terénem.

V roce 1940, když již zuřila druhá světová válka, byla zahájena sériová výroba a v do roku 1945 se vyrobilo přes 50 000 kusů KDF 82. Na bázi Kübelwagenu vznikly v období 1942–1943 prototypy polopásových vozidel určených pro východní frontu či dvoumístné verze pro přepravu sudů, osvětlovacích vozů či několik desítek Kdf s připevněnými imitacemi tanků pro oklamaní nepřítele.

Pro Hitlera a další mělo být vozidlo KdF 82 jakousi německou variantou amerického džípu, byť se zde samozřejmě našly rozdíly. Například KDF 82 měl slabší motor než americký džíp (výkon asi 60 hp), nicméně naproti tomu měl širší rozvor a více úložného místa. KdF 82 byl německými vojáky oblíben, protože měl úspornou spotřebu paliva, mohl převážet čtyři lidi, a jak už bylo zmíněno, disponoval širokým úložným prostorem. Plnil logistickou a podpůrnou roli, protože sám nebyl vyzbrojen.

Po skončení druhé světové z výrobních pásů sjely i další varianty tohoto vozidla, především VW 51 (typ Kdf83E), VW 21 (základní provedení), typ 25 (hasičský), typ 27 (valníček) a dvoumístná dodávka s krabicovou nástavbou VW28.

 

Zdroj: Wikipedia, We Are Mighty

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace