Německé eso „Buldok“ Lang a 18 sestřelených sovětských letadel během jednoho dne

Německé eso „Buldok“ Lang a 18 sestřelených sovětských letadel během jednoho dne
Autor: Public domain, via Wikimedia Commons|Popisek: Ilustrační obrázek Focke Wulf Fw-190A4
18 / 11 / 2021, 10:00

Letecké síly nacistické Třetí říše za sebou zanechaly dědictví mnoha vojenských rekordů, počínaje 352 vítězstvími největšího esa všech dob Ericha Hartmanna, nebo největším počtem nalétaných bojových misí Hanse Ulricha Rudela. Mezi méně známé, ale stejně pozoruhodné patřily rekordy Emila Langa.

Lang se narodil v Talheimu ve Württembersku a byl atletem, jehož buldočí rysy obličeje mu vynesly přezdívku „Bully“. Stal se obchodním pilotem u Lufthansy a sloužil jako dopravní pilot u Luftwaffe, když Německo v září 1939 napadlo Polsko. V roce 1942 přestoupil ke stíhačům a počátkem roku 1943 byl přidělen k 1/JG.54 na ruské frontě. Ve věku 34 let patřil mezi nejstarší stíhací piloty Luftwaffe.

JG.54 nedávno nahradila své Messerschmitty Me-109 novým letounem Focke-Wulf Fw 190A-4, se kterým získal svá první dvě vítězství na začátku března 1943. Po přesunu k 5/JG.54 sestřelil 23. března MiG-3 a v květnu začal postupně navyšovat své skóre. 1. srpna sestřelil čtyři letouny P-39 Airacobra a 20. srpna byl povýšen na velení letky.

Emil Lang

Nacisté již ustupovali přes východní Ukrajinu, ale Lang byl dále postrachem sovětských pilotů, když během října třikrát během jednoho dnes sestřelil 10 nepřítel a jeho celkové skóre za tento měsíc dosáhlo 68 letadel.

V listopadu začal Lang podobně úspěšně, kdy dosáhl osmi vítězství 2. listopadu, ale následujícího dne Lang překonal sám sebe – a všechny ostatní stíhací piloty na světě.

Během ranní hlídky u Kyjeva zaútočil v 9:31 na formaci Il-2 Šturmoviků a jejich stíhací doprovod Jak-7 a do 9:42 měl na kontě čtyři obrněné Il-2 a tři Jaky. Kolem 13:00 sestřelil La-5 následovaný neidentifikovaným sovětským letadlem během třetího vzletu. Během čtvrtého potkal ve vzduchu několik dalších Sovětů a sestřelil další dva La-5, dva Jak-9 a pět létajících tanků Il-2. Když se vracel na své letiště, jeho tvář byla černá střelným prachem a usmívající se Bully Lang vítězně vystřelil pěstí do vzduchu. Denní součet byl 18 sestřelených letounů, čímž překonal rekord jiného esa, Jochena Marseilla se 17 vítězstvími nad severní Afrikou.

Do konce listopadu si Lang připsal za dva měsíce 101. vítězství. 22. dne byl vyznamenán Rytířským křížem Železného kříže a o tři dny později obdržel Německý kříž ve zlatě. Sověti ale i přes německý odpor nezadržitelně pokračovali ve svém tažení na západ.

6. dubna 1944 Lang sestřelil La-5FN, což bylo jeho 144. vítězství, jeho poslední na východě. O tři dny později byl převelen k 9/JG.54 ve Francii. 5. května převzal od Adolfa Hitlera Dubové listy ke svému Rytířskému kříži. Zářezy na západě zahájil Lang sestřelem P-38 dne 28. května 1944.

Během vylodění spojenců v Normandii 9/JG.54 pod velením Langa posílila dvě letecká křídla umístěná ve Francii od konce bitvy o Británii, JG. 2 „Richthofen“ a JG.26 „Schlageter.“ Zde se Lang ukázal stejně smrtící proti západním spojencům jako proti Sovětům na východě, počínaje P-51 u Bernay dva dny po dni D a Westland Lysanderem severovýchodně od Caen 11. června. 14. června ráno sestřelil 3 P-47 Thunderbolt a překročil hranici 150 sestřelů. 20. června sestřelil další čtyři Mustangy.

25. srpna JG.26 a nově zformovaná III/JG.76 zachytily dva tucty P-38J ze 474. stíhací skupiny, které útočily na letiště poblíž Laonu, což vedlo k fantastické letecké bitvě v nízké výšce. Američané si nárokovali 18 Me-109 a tři Fw 190, ale sami ztratili 11 P-38. Z 11 Lightningů nárokovaných JG.26 byly tři sestřeleny Langem během pěti minut.

Do 26. srpna dosáhl Lang během 408 misí celkem 173 sestřelů, kromě toho zaútočil a potopil sovětský torpédový člun. 28 vítězství, které si připsal za méně než tři měsíce po Dni D, byl také rekord Luftwaffe v úseku, kterému říkali Němci Ïnvazní fronta.

3. září 1944 Lang oznámil, že má potíže se zasunutím podvozku na svém Fw 190 A-8. Poté, co mechanici pracovali na jeho letadle, vedl ve 13:20 let z letiště Melsbroek v Belgii. O deset minut později jeden z jeho wingmenů, seržant Hans Joachim Borreck hlásil, že mají za sebou smečku amerických Thunderboltů. Langovo letadlo bylo naposledy zahlédnuto ve vertikálním střemhlavém letu s visunutým podvozkem. Kdo Langa sestřelil, není dodnes jasné.

Němci oznámili, že Langovo letadlo explodovalo při dopadu u Overhespen poblíž Tirlemontu.

Zdroj: Historynet.com, warhistoryonline

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace