Nenajel na ledovec, ale na minu. Sesterská loď Titaniku Britannic našla zkázu v Egejském moři

Nenajel na ledovec, ale na minu. Sesterská loď Titaniku Britannic našla zkázu v Egejském moři
Autor: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Britannic_during_WWI.jpg|Popisek: Britannic
21 / 11 / 2018, 16:00

21. listopadu 1916 najel parník Britannic na minu a potopil se, neštěstí nepřežilo 30 lidí. Britannic byl sesterskou lodí Titaniku a Olympiku a postaven byl ve stejných loděnicích Harland&Wolff v Belfastu pro společnost White Star Line.

Proporce a technické parametry Britanniku byly tedy podobné sesterským lodím Olympic a Titanic. Britannic byl 269, 1 metru dlouhý , 28,6 metru široký. Pohon zajišťovaly 2 čtyřválcové pístové parní stroje, trojčinného expanzního typu (32 000 hp), 1 nízkotlaká parní nereverzibilní turbína (18 000 hp). Britannic se mohl plavit maximáln írychlostí mezi 23-24 uzly. Posádku tvořilo 675 lidí.

Po tragédii sesterské lodi Titanic, která se potopila 14. dubna 1912, byly na Britanniku provedeny některé důležité konstrukční změny. Jeho trup byl upraven tak, aby se stal odolnějším vůči nárazu do ledovce. Na lodi také došlo ke zlepšeným bezpečnostním opatřením, kdy na Britannic byly zavěšeny záchranné čluny, které mohly pojmout už všechny pasažéry. Loď se také přejmenovala z původního názvu Gigantic.


Parník byl původně určen pro plavbu na transatlantických trasách, nicméně vypuknutí první světové války tento plán změnil. Britannic sloužil jako plovoucí nemocnice.

psali jsme: Nepotopitelná Violet Jessop, která přežila tuberkulózu, potopení Titanicu a Britannicu

Významnou postavou Britanniku byl kapitán Charlie Bartlett, který absolvoval s lodí pět úspěšných plaveb, během nichž byli přepraveni zranění britští vojáci zpět do Velké Británie. Celkem Britannic přepravil do vlasti 15 000 zraněných vojáků.

21. listopad 1916 se pro Britannic stal osudným. Loď byla na své šesté cestě, když vyrazila 12. listopadu z britského přístavu Southampton. Když se nacházela mezi řeckým ostrovem Kea a poloostrovem Attika, ozval se ráno 21. listopadu silný výbuch. Britannic právě najel na minu. Kapitán Bartlett nařídil okamžité uzavření vodotěsných dveří a vyslal nouzový signál. To už ale voda zaplavila šest vodotěsných přepážek, což se stalo Britanniku osudným.

Za hodinu se Britannic potopil, katastrofu nepřežilo ,,pouze" 30 lidí. V kritický okamžik bylo štěstím, že se poblíž potopené lodi nacházela další plavidla i rybářské lodě, které dalším pasažérům, kterých bylo více než 1 000, pomohly. Zajímavostí je, že na Britanniku cestovala zdravotní sestra Violet Jessopová, která dokázala přežít jak zkázu Britanniku, tak potopení Titaniku o čtyři roky předtím.

Vrak byl objeven v roce 1975 týmem Jacquese-Yvese Cousteaua v hloubce 118 metrů.

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace