Autor fotografie: John Tewell / Flickr|Popisek: Letoun B-24
Osm hrdinných Čechoslováků v letounu B-24 Liberator před více než 80 lety na Vánoce roku 1943 provedli strategicky důležitou operaci Britského královského letectva (RAF). Potopili německou zásobovací loď Alsterufer.
Letoun B-24 Liberator byl společností Consolidated Aircraft vyráběn mezi roky 1940 a 1945 na základě zadání americké armády o sestrojení čtyřmotorového bombardéru hned v prvních měsísích války v roce 1939. Jen za těchto 5 let bylo vyprodukováno více než 18 500 kusů tohoto letadla. B-24 se proto stal nejvyráběnějším bombardérem v historii, který svým počtem o několik tisíc předčil německé víceúčelové stroje Junkers Ju 88 nebo ikonický americký letoun druhé světové války B-17 Flying Fortress. První prototyp B-24 byl představen již v prosinci 1939 a stroje začaly létat ve službách RAF již o dva roky později.
Letoun následně sloužil v nejméně 14 spojeneckých armádách USA. Díky svým čtyřem motorům Pratt & Whitney R-1830-65 byl B-24 Liberator schopen dosahovat výkonu 895 koní a maximální rychlosti činila 478 km/h. Dolet letounu byl při plném naložení 2 268 kg bombových pum přibližně 3 540 km, díky čemuž byl B-24 později velmi často již ve službách amerického letectva využíván v misích konaných v Tichomoří a Atlantiku. Letoun byl však také použit k bombardování Japonska. Přestože byly stroje technologicky překonány letouny B-29 Superfortress již na konci války, sloužily i po ní ve službách letectva Číny, Nikaragui nebo Indie.
Mise československého B-24 Liberator proti lodi Alsterufer
Pár dnů po štědrém dnu 27. prosince 1943 bylo šest československých pilotů z 311. československé bombardovací perutě bombardérů B-24 Liberator se svými posádkami posláno do Biskajského zálivu zneškodnit německou loď Alsterufer vezoucí rychlostí 16 uzlů 344 tun wolframu z Japonska. Ten představoval cennou strategickou surovinu pro výrobu různého technického materiálu od kuličkových ložisek po letadla. Jelikož Britové na konci roku 1942 rozluštili za pomocí systému Ultra čtyřrotorový kód Enigmy, věděli, kde se loď od svého vyplutí nachází.
Poprvé Alsterufer v průlivu zaznamenal britský hlídkovací hydroplán Short S.25 Sunderland, který na Alsterufer svrhl několik pum. Sunderland poháněný čtyřmi mototry Pratt & Whitney R-1830-90B o výkonu 1200 koní dokázal vyvinout rychlost přesahující 330 km/h a byl vybaven pumami a hlubinnými náložemi určenými pro likvidaci ponorek. Loď prvním bombám odolala a zavolala na pomoc hlídkovací letouny Luftwaffe Junkers Ju 88, které však v tento okamžik byly od lodi příliš daleko.
Ty měly chránit zásobovací loď Alsterufer před útoky Spojenců ve francouzském Biskajském zálivu. Junkers Ju 88 používala Luftwaffe nejen jako bombardéry, ale také pro mnohé mise coby stíhače nebo průzkumné letouny. Stroj byl vybaven dvěma dvanáctiválcovými motory Junkers Jumo 211J o maximálním výkonu 1037 kW. Ty byly schopny přivést stroj k maximální rychlosti 500 km/h. Stejný typ motoru byl také po skončení druhé světové války umístěn do československých Avií C-199 poslaných do Izraele v roce 1948 v rámci první arabsko-izraelské války.
Československý B-24 Liberator útočí na Alsterufer
Na pomoc Alsteruferu však nepřiletěl ani jeden z přivolaných Junckerů Ju-88. Loď byla proto ponechána na pospas šesti bombardérům B-24 Liberator. Na tuto misi byl vyslán také pilot Oldřich Doležal a jeho sedm československých členů posádky. Konkrétně šlo o kopilota Roberta Procházku, navigátora Zdeňka Hanuše, střelce Josefa Koska a Jindřicha Hahna, radisty Marcela Ludikara a Ivana Schwartze a inženýra Františka Veitla. Muži letoun vybavili osmi raketovými střelami, pumou a bombou. Kromě toho letadlo disponovalo těžkými kulomety.
Přibližně ve čtyři hodiny odpoledne se B-24 Liberator s československou posádkou přiblížil k lodi Alsterufer a začal ji ostřelovat pumami i těžkými kulomety. Jedna z bomb zasáhla poklop v zadní části paluby a vybuchla v jejím vnitřku. Střelec Kosek byl při útoku vykloněný z letadla, aby dosáhl na kanón. Inženýr Veitl jej při tom držel za nohy, aby nevypadl. Oběma mužům se také podařilo pořídit fotografie celého útoku. Alsterufer se začal potápět a jeho posádka loď urychleně opustila na nafukovacích člunech.
Při operaci byl bombardéru Liberator poškozen motor a letadlo se kvůli nedostatku paliva muselo vrátit zpět. Zpráva o zneškodnění lodi se prostřednictvím rádia velmi rychle rozšířila a na základně v Beaulieu započaly bujaré oslavy československé 311. perutě RAF. Za celou akci byla posádka 20. ledna 1944 oceněna Československými válečnými kříži. Ku příležitosti výročí založení Československa byla plukovníku Oldřichu Doležalovi dne 28. října 2023 in memoriam prezidentem republiky udělena Medaile za hrdinství.
Pilot československého B-24 Liberator: Oldřich Doležal
Plukovník Oldřich Doležal, se narodil v roce 1912 v Moravské Ostravě a vyrůstal v obci Vítová u Zlína. Ve společnosti Baťa v mládí pracoval jako radiotelegrafista a díky zdejším letadlům následně prošel kurzem sportovního pilota. Pět dnů před vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava odjel na pracovní cestu mimo Československo a v zahraničí již zůstal. Po dobytí Francie se přihlásil do Náhradního tělesa československého zahraničního vojska a podstoupil další letecký výcvik ve Velké Británii. Po něm se stal pilotem 311. československé bombardovací perutě.
Zdroje: Československá obec legionářská, Batastory.net, Britannica, uboat.net, fcafa.com