Nepříjemné zážitky nad Lorientem. Bombardéry B-17 pod drtivým tlakem německého Flaku

Nepříjemné zážitky nad Lorientem. Bombardéry B-17 pod drtivým tlakem německého Flaku
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Formace bombardérů B-17
28 / 08 / 2022, 16:00

Čtyřmotorové bombardéry 1. a 4. Wingu měly 17. května 1943 za úkol poničit betonové úkryty ponorek v Lorientu a blízkou elektrárnu. Další útok pak směřoval na Bordeaux od 2. Wingu.

Mimořádně nepříjemné chvíle zažily letouny 94. Bomb Group (BG, bombardovací skupiny). B-17 s číslem 42-29627 Midnight byl nejdříve nad cílem zasažen Flakem a pak doražen stíhači. Motor mu byl zapálen a osádka musela vyskočit. Při pádu se mu ulomilo křídlo. Letci měli větší štěstí. Padl pouze S/Sgt Joseph C. Melaun, střelec ze spodní věže.

Čtyři další se dokonce s pomocí odboje a britské tajné služby, která cesty a kontakty organizovala, vyhnuli zajetí. 1/Lt Arthur H. Allen z bombardéru Hi Lo Jack od 333. BS u 94. BG, napsal domů dopis, ze kterého se o náletu dovídáme velmi podrobné detaily. „Byl to den, kdy jsme ztratili první letadlo. A jak jsem řekl předtím, den, kdy jsme téměř ztratili to vlastní a naše životy“. Správně se měli otočit, protože jeden motor nefungoval správně. Stíhači je zasáhli již během zahájení přiblížení (Initial Point). Rozžhavené železo pak létalo všude kolem po celých 55 minut. To byla neobvykle dlouhá doba útoku. Letěli ve 23 000 stopách (7010 m) a jejich olejová i palivová soustava byly zasaženy. „Myslím, že mé srdce se trochu rozvibrovalo.“ Bylo jasné, že motor vypoví službu. Jelikož tehdy nebyli příliš zkušení, a určitě jim to ani nikdo neřekl, nepostavili vrtule do praporové polohy, protože jejich protáčením až do konce chtěli získat ještě nějakou rychlost. Místo toho je zpomaloval.

Nějakých 20 mil od pobřeží přišli o druhý motor, zatímco vrtule toho prvního brzy odletěla do dáli. No a začali pořádně odpadávat. Stíhači po nich nyní šli, jak po „flusu“. „Nikdy se nedozvíme, jak jsme se z toho boje dostali živí a kolik stíhaček po nás střílelo.“ Najednou na ně údajně útočilo 8 Fw 190. Zasahovaly opakovaně. Benzín unikal, ale nakonec přistáli na letišti. „Je pravda, že B-17 dokáže vydržet hodně poškození, protože jsme to prokázali právě při této fázi letu.“ Nakonec napočítali 169 identifikovatelných děr. Některé byly od malorážných, další od velkorážných kulometů, pak od 20mm kanónových střel, další od výbuchů granátů velké ráže. Jiné, těžko identifikovatelné, ani nepočítali. Kus směrovky byl ustřelen a jeden 20mm granát vybuchl mezi ocasními kulomety, jeden ohnul a druhý zneschopnil. Střelec byl odhozen dozadu a život mu zachránilo pancéřování. Kyslíkový systém byl prostřílen, ale naštěstí nevybuchl, protože požár živený tímto plynem, by byl dozajista smrtelný.

Veškeré radiovybavení bylo rovněž poškozeno, a to včetně nouzového. Na ocase byly odstřeleny dráty ovládající obě výškovky i směrovku. Trup byl proděravěn opravdu důkladně, až světlo prosvítalo. Jediná místa, která nebyla zasažena, byl kokpit a klíčový hydraulický systém. Při tom všem neutrpěl nikdo ani škrábnutí. Pokud jsou americké záznamy správné a stejné jméno nedostal jiný stroj, mělo by se jednat o číslo 42-29725 s označením XM-G. V tom případě by byl opraven do 30. července a přidělen 407. BS u 92. BG a nově označen PY-U.

Mezi stroje, které se nevrátily, patřil naopak Boot Hill od 338. BS u 96. BG. Zde šlo o 42-29767, který utrpěl poruchu, když zamrzla dodávka kyslíku do spodní kulovité střelecké věže. To byl samozřejmě vážný problém. Během bombardování byl letoun zasažen Flakem a nejdříve motor č. 3, poté i dvojka. Pak se do nich pustily stíhačky a zabili ocasního střelce S/Sgt Andrew Jorinscaye. Pilot se sice pokoušel připojit k za nimi letící 95. BG, ale ani to nepomohlo. Nakonec dal rozkaz k výskoku a bombardér vybuchl ještě ve vzduchu. Kusy dopadly u Keramprès, severozápadně od Plonévez-du-Faou. Druhým padlým byl F/O George Ernest Forslund, druhý pilot, který se z letadla nedostal. Tři členové osádky byli zajati, zatímco pěti se podařilo vyhnout zajetí s pomocí odboje.



Celkově se z obou náletů na Lorient a Bordeaux nevrátilo 7 čtyřmotorových bombardérů. JG 2 si nárokovala 10 a jednoho stíhače. Tím byl Spitfire Mk.IX BS123, v němž zahynul modrý 4 S/Chef Yves Bourges od 341. Squadrony. Zabil ho Ofw. Kurt Goltzsch od 4./JG 2.
   
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

Zdroj: history.com




Tagy článku