Rodeo, které se příliš nevyznamenalo. Němci ještě ve vzduchu ukázali své kvality

Rodeo, které se příliš nevyznamenalo. Němci ještě ve vzduchu ukázali své kvality
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Piloti 485. Squadrony diskutují s úsměvem v zimě 1943 bojovou taktiku
04 / 04 / 2022, 16:00

I když rok 1943 znamenal pro německé stíhací letectvo doslova katastrofu, zaznamenala Jagdwaffe na jeho začátku ještě celou řadu tradičních úspěchů. Kvalita německých pilotů dosud stále ještě dosahovala solidní úrovně, a ne všechny taktické poučky dokázala RAF a USAF správně použít.

Typickým příkladem je 13. únor 1943. Toho dne byla uspořádala tři Rodea se stíhači a jeden Circus s doprovázenými bombardéry. S/Ldr Reginald Joseph Cowan Grant vedl 485. a 610. Squadronu na Rodeo č. 168 nad území severní Francie. Původně mělo jít o operaci, kdy by se obě jednotky pohybovaly nad nepřátelskou lodí u Boulogne. Wing (křídlo) překročil pobřeží ve výšce 20 000 stop (6096 m) poblíž Hardelot a pohyboval se až k Desvres.

Kolem 12.15 pak došlo k sérii soubojů v oblasti města Hardelot. 485. Squadrona se nacházela ve výšce 17 000 stop, zatímco krycí 610. Squadrona ve 21 000 stopách. Na začátku vše vypadalo dobře, protože kolem 15 letounů Focke-Wulf Fw 190 bylo spatřeno dole v 10 000 stopách. Grant se na ně vrhl společně se 610. Squadronou stále v krycí pozici, ovšem jihozápadně od Boulogne na ně udeřilo asi 20 dalších Fw 190. S/Ldr Grant sice uváděl, že úspěšně zaútočil na Focke-Wulf, který pálil na jeho bratra, a zničil ho, jenže to je naprostý nesmysl. Jeden z mnoha, který na spojenecké straně můžeme v průběhu posledních let nalézt. Něco viděl padat dolů a havarovat, jenže ve skutečnosti muselo jít o jeden ze sestřelených Spitfirů. Jeho bratr palbu Fw 190 bohužel nepřežil. F/O Ian Allan Charles Grant (BM482/OU-W) zmizel.

Stejně dopadl i Sgt Revell Jackson Steed (EP115), který místo svého posledního odpočinku nalezl na komunálním hřbitově v Abbeville v hrobě č. 19. Zachránit se ze Spitfiru Mark IX EP107 nicméně podařilo alespoň F/O Anthony Ridley Robsonovi, který se stal válečným zajatcem. S/Ldr Grant (BM147) nebyl jediným, kdo nárokoval jistou likvidaci nepřítele, druhým byl F/O Martin R. D. Hume na EP277. Poškozený stroj nepřítele pak chtěl nechat uznat F/O D. G. E. Brown na EP200. Jeho bojové hlášení sice neuvádí žádné poškození vlastního letounu, ale ten se znovu objevil v záznamech až 9. března 1943, takže v mezidobí musel nějakou tu škodu utrpět. Piloti hlásili, že šlo o nejtěžší boj od Dieppe (19. 8. 1942).

Ani 610. Squadrona se neobešla beze ztrát. Sestřelen a zabit byl Polák F/O Jerzy Tadeusz Skibinski, letící na Spitfiru Mk.VB EN896/DW-Q. Jediný, kdo byl schopen něco nárokovat, byl slavný S/Ldr James Edgar „Johnnie“ Johnson, který si vybral Fw 190 stoupající na jih nad hlavní oblastí bojů. Ten se otočil o 180o a zamířil dolů, čímž Johnsonovi umožnil se za něj pověsit. Střílel pod úhlem zleva a zezadu ze vzdálenosti 400-350 yardů, tedy dost daleko. Uviděl, jak se z Focke-Wulfu odlomil velký kus a ten pak zamířil vertikálně dolů zahalený kouřem. Když se Johnson odpoutával, viděl hořet havarované letadlo jižně od lesa u Montreuil.

Johnson

       S/Ldr James Edgar „Johnnie“ Johnson se svojí labradorkou (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Několik dalších pilotů sice spatřilo toto letadlo padat, ale žádný z nich nezaznamenal jeho dopad. Sgt Lisovski, který ovšem nebyl zapsán ani v jednom seznamu pilotů z akce, alespoň potvrdil, že ve 2 000 stopách jej jeden Fw 190 minul ve střemhlavém letu. Johnson si tak zatím mohl nahlásit jen pravděpodobné zničení s tendencí posunout nárok o kategorii výše.

Na německé straně se bojů účastnila JG 26 a tři sestřely si připsali Hptm. Wilhelm-Ferdinand Galland, Oblt. Hans Naumann a Ltn. Heinz Hoppe, čtvrtý pak Ofw. Becker ze 7./JG 2 u Boulogne. Ještě předtím se konal jiný boj kolem Boulogne a nad mořem, ze kterého se nevrátily dva Spitfiry a další byly poškozeny. Navíc, na západě zamířil v 10.00 k Lorientu P/O G. B. D. Greenwood na průzkumný let. Jeho Spitfire PR.IV AA809 už nikdo nikdy neviděl. O něj se mohl postarat Hptm. Kurt Ruppert v 11.06 jižně od Îles de Glénan. Ztráty JG 26 za celý den představoval Fw 190A-4, W. Nr. 2431 od 5./JG 26. Pilot Uffz. Erich Kleffner byl zraněn u Ligescourtu a letadlo poškozeno ze 70%.

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace