Nešťastná bitevní loď HMS Victoria

Nešťastná bitevní loď HMS Victoria
Popisek: Victoria je vlečena z loděnic po řece Tyne
31 / 07 / 2017, 11:00

9. dubna 1887 byla na vodu spuštěna loď pojmenovaná na počest zlatého výročí královny britského impéria Victorie.

Stavba byla zahájena roku 1885 a loď měla být chloubou námořnictva impéria, nad kterým v té době slunce nezapadalo. Mohutná výzbroj  zahrnovala dvě hlavní děla ráže 413 mm, jedno dělo ráže 250 mm a 12 děl 150 mm.

Koncepce se ukázala jako chybná, když po výstřelech mohutných děl 413 mm docházelo k deformaci paluby a nízká příď se bořila do vln. Jediná pozitivní věc bylo použití parních turbín, které HMS Victoria měla jako první loď Royal Navy.

AA+XX+HMS+VICTORIA

V březnu 1890 byla loď převelena k středomořské flotile a roku 1891 se stala vlajkovou lodí viceadmirála George Tryona. Pod jeho velením došlo k její první nehodě, kdy počátkem roku 1892 najela na mělčinu poblíž řeckých břehů. Oprava lodi probíhala na Maltě a poté, co byla opravena zamířila na svou osudovou plavbu k Libanonu. 

22. června 1893 vyplula flotila 11 lodí pod velením viceadmirála Tryona na cvičení. Moře bylo zcela klidné a admirál Tryon vydal osudné rozhodnutí, které mělo ukázat domorodcům schopnosti Královské flotily. Mohutné lodě byly rozděleny do dvou skupin, každá s rozestupy šesti kabelů (zhruba 1150 metrů), načež se měly oba proudy otočit o 180 stupňů do středu. Náčelník štábu Thomas Hawkins-Smith viceadmirála informoval, že tento rozestup nestačí a bitevní lodě by měly mít odstup osm kabelů.

Tryon souhlasil, ale nakonec stejně vydal příkaz k rozestupu pouhých šesti kabelů a to i přes opětovné námitky Hawkinse-Smithe.

Jednu řadu lodí vedla HMS Victoria pod velením viceadmirála Tryona, druhou kontradmirál Markham na své lodi HMS Camperdown, rychlost byla 9 uzlů směrem k libanonskému pobřeží. Kontradmirál Markham otálel se splněním příkazu, ale Tryon opět vyzval ke splnění nesmyslného manévru. Obě vlajkové lodě Victoria i Camperdown se začaly tedy otáčet a mířit na sebe. Když si možnou kolizi uvědomil i Tryon, bylo již pozdě a kloun Camperdown zajel do pravoboku nešťastné Victorie a mohutnou loď o výtlaku 10 000 tun odhodil o 20 metrů!

H.M.S. Camperdown in 1904

Zbytek flotily začal spouštění člunů, ale viceadmirál Tryon akci zastavil, protože se omníval, že Victorie se udrží na hladině. Další osudová chyba tohoto muže. HMS Victoria se potopila během 12 minut a spolu s ní zahynulo 358 námořníků včetně Tryona.

Celá katastrofa měla soudní dohru, kdy vzhledem k úmrtí Tryona byl obviněn kontradmirál Markham, který byl zbaven hodnosti a jeho kariéra skončila.

Nešťastná loď je nyní vzhledem k zvláštní poloze, kdy záď trčí nahoru, častým místem návštěv potápěčů. Vrak začíná 75 metrů pod hladinou a nejnižší část je ve 140 metrech.

HMS Victoria

Zdroj: Naval Institute

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace