Neuskutečněný sen sovětských admirálů – nedokončená superletadlová loď Uljanovsk skončila v roce 1992 ve šrotu

Neuskutečněný sen sovětských admirálů – nedokončená superletadlová loď Uljanovsk skončila v roce 1992 ve šrotu
Autor: Creative Commons 2.0 Generic Christopher Michel|Popisek: Uljanovsk měl nahradit Admirala Kuzněcova a jeho sestry
01 / 06 / 2021, 16:00

Kýl gigantické letadlové lodi byl položen v roce 1988, tedy v době, kdy se začalo sovětské impérium rozpadat. Ale tato vysněná letadlová loď nikdy nesplnila představy sovětské admirality.

Sovětské námořnictvo prakticky po celou dobu studené války nebylo schopné nasadit srovnatelnou letadlovou loď, jako měly například Spojené státy. Chyběla možnost projekce síly, a proto bylo rozhodnuto vystavět jadernou superletadlovou loď schopnou srovnání s třídou Nimitz.

Uljanovsk měl být dlouhý téměř 325 metrů, s výtlakem až 94 000 tun a měl být poháněn čtyřmi jadernými reaktory KN-3 a navazujícími turbínami. Výkon 280 000 koní měl obra rozpohybovat až na rychlost 30 uzlů s prakticky neomezeným dosahem díky jadernému pohonu, kdy tato loď měla potenciál zadržovat US Navy daleko od Sovětského svazu.

Posádka Uljanovsku by podle plánů dosáhla 3 400 mužů (asi polovina počtu lidí na amerických letadlových lodích třídy Nimitz), obranu lodi a její útočné schopnosti měl zajišťovat systém 3K95 Kinžál v 192 silech, 16 protilodních střel P-700 Granit, a systém CIWS.

Ale to, co ji hlavně odlišovalo od starších sovětských konstrukcí, byla možnost nést až 68 letadel Su-33 nebo Mig-29K. Systém včasného varování měl zajišťovat speciální letoun JAK-44, a helikoptéry Kamov Ka-27 v několika verzích.

Vzletová a přistávací paluba měla odpovídat americkým standardům, tedy zcela plochá s parními katapulty a velitelským ostrůvkem uprostřed lodi na pravoboku. Loď by ale byla schopná používat i systém skokanského můstku, který by se zvedal v případě potřeby. Výtahy měly být na lodi 3, každý schopný zvednout až 50 tun najednou.

Letadlová loď byla objednána 11. června 1986 a její kýl byl položen 25. listopadu 1988 v Černomořských loděnicích, které mají velkou tradici ve výstavbě lodí pro ruskou či sovětskou flotilu již od roku 1789. Běheme studené války zde vznikly například vrtulníkové lodě třídy Moskva a Kyjev.

Původní název měl být Kreml, posléze se změnil na Uljanovsk jako pocta rodišti sovětského vůdce Lenina. Do služby měla tato první loď své třídy vstoupit v roce 1995. Rozpad SSSR ale znamenal konec plánů na její dostavbu a loď hotová z 20 % byla v roce 1992 zlikvidována na šrotišti.

Sovětské plány na oceánské loďstvo skončily.

Zdroj: Military Factory, National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace