Neuznaný sestřel B-17. ,,Zpropadený" svědek jej odmítl potvrdit

Neuznaný sestřel B-17. ,,Zpropadený&quote; svědek jej odmítl potvrdit
Autor: tormentor4555, flickr public domain|Popisek: B-17
06 / 08 / 2022, 10:00

V článku se budeme zabývat neuznaným sestřelem bombardéru B-17 v roce 1943.

Nálet na úkryty Schnellbootů v Rotterdamu 31. března 1943 začal velmi nešťastně, když se po startu srazily letouny Oovold Soljer a Two Beauts poblíž Wellingborough, přičemž zahynulo 14 členů osádek. Kvůli špatnému počasí a silnému protivětru byly odvolány čtyři z šesti bombardovacích skupin. Celkem 33 čtyřmotoráků shodilo bomby na doky Schiedam-Wilton v Rotterdamu skrz mezery v hustých mracích a výsledek tomu odpovídal. Část trefila městské osídlení a pozabíjela 326 civilistů. Německým stíhačům se podařilo uskutečnit nad mraky pár útoků, protože většina cíle nenašla.

Úspěšným byl Oblt. Otto Stammberger, velitel 4./JG 26, který si 100 km severozápadně od Oostende ve výšce 7800 m nahlásil zničení B-24, a to v čase 12.48. V této oblasti byl opravdu sestřelen letoun Satan's Chariot od 93th Bomb Group (BG), výrobní číslo 41-24025, pilotovaný Lt. Billem F. Williamsem. Z jeho desetičlenné osádky nikdo nepřežil, přičemž tělo horního střelce Sgt Alfreda I. Windleho bylo 23. července vyplaveno na pobřeží Kentu. Není jisté, že by jeho vítězství bylo uznáno.

Tři minuty před ním měl bombardéry nalézt Uffz. Peter Crump od 5./JG 26. udeřil na stroj Southern Comfort od 305. BG, v.č. 41-24617 WF-J, pilotovaný 1/Lt. Hughem Ashcraftem, které chytlo plamenem mezi motorem č. 1 a 2 na levé straně. Radista letadla 364. Squadrony T/Sgt Douglas Glover: „Střílel jsem ze svého kulometu. Uviděl jsem zásad našeho směrového kormidla pak se podíval dolů a spatřil oheň“.

Začal se šířit z křídla. Jakmile útok pominul, otočil Ashcraft letadlo směrem do Anglie. Ocitlo se samo v mraku. Plameny neuhasly a pomalu stravovaly křídlo. Ocasní střelec S/Sgt Frank Hern Hilsabeck: „Moc mě to tehdy netrápilo, protože jsem věděl o co jde. Měli jsme spoustu času vše připravit a prostě tam sedět a čekat na signál k opuštění [letadla]. Většina osádky se shromáždila ve dvou skupinách, jedna okolo navigátora u únikového východu vepředu a ta druhé u dveří na zádi trupu“.

Ashcraft vletěl do mraků v 15 000 stopách a stále klesal. Neviděli nic, ale navigátor 2/Lt. James Alfred Moberly prohlásil, že by měli být již nad pevninou. „Dal mi kurz, ale ocas byl trochu prostřílený a já nemohl dělat mnoho. Koukl jsem se na křídlo a viděl, jak se kov ohýbá kolem pronikají plameny.“ Rozhodl se pro seskok padákem. Když zazněl alarm, radista, který vysílal SOS, zrovna čekal na odpověď. Připravil se k seskoku. Během minuty byli všichni venku. No, skoro. Ahscroft počkal jako „poslední“, natrimoval B-17 k vodorovnému letu a vypadl. V letadle ovšem stálé zůstával levý boční střelec, tzn. buď S/Sgt James Patterson nebo S/Sgt Frank Corser. Musel si vyměnit padák.

Ashcraft padal v mlžném oparu a zachytil se mezi dvěma vysokými stromy v sadu. Tam už na něj čekalo celkem dost lidí. Nálada se rychle změnila, když zjistili, ke komu patří. Střelci dopadli poblíž sebe. S/Sgt Ray Armstrong si před výskokem oprávněně stěžoval na díry v padáku. Ten boční měl zmrzlý obličej, a navíc mu uletěly boty. Padák ho po dopadu táhl nějakým „křáky“ do blátivého potoka, ze kterého jej vytáhl nějaký místní dělník. Druhý boční střelec a bombometčík 2/Lt. Bert M. Wells skončili v bažině. Berta rovněž padák táhl skoro 200 m. „Nevím, proč jsem měl přistávat s otevřenou pusou, ale udělal jsem to a naplnil ji odpadní vodou.“

Navigátor a radista proletěli mraky a dopadli do širokého ústí, kde zrovna prováděl plavbu záchranný člun. Nejdříve vyzvedli Douglase a po minutě i Jamese. Jediným padlým tak byl horní věžový střelec T/Sgt Stephen L. Gogolya, kterému se nějak vysmekl padákový postroj a on z něj vypadl. Jejich B-17 mezitím s poškozeným křídlem začal neřízeně kroužit, a nakonec dopadl na Beacon Hill, poblíž Wickham Bishops, Witham.  

Uffz. Crump provedl jeden útok a jelikož neviděl, že by hned nějaký bombardér odpadl, sestřel si nenahlásil. Svědek mu prostě nic nepotvrdil. Rozhodně to v jeho kariéře nebyl jediný takto smolný případ. Celkové ztráty svazu dosáhly 7 čtyřmotorových bombardérů, z nich se čtyři nevrátily a tři byly odepsány.        

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace