Nevyřešená záhada Pearl Harboru - ,,letadlo duchů" a zmizelý pilot (1941)

Nevyřešená záhada Pearl Harboru - ,,letadlo duchů&quote; a zmizelý pilot (1941)
Popisek: P-40 Warhawk
21 / 09 / 2019, 16:00

Mohou ještě něčím události kolem útoku na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor překvapit? Záhad kolem japonského úderu na Pearl Harbor je více, jednou z nich je i ,,letadlo duchů" a zmizelý pilot. Psal se 8. prosinec 1942...

Jednou z velkých záhad panujících kolem Pearl Harboru je ,,letadlo duchů", americká stíhačka Curtiss P-40 Warhawk. Tu měly radary zachytit 8. prosince 1942 na Havaji, tedy rok po japonském leteckém úderu na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor.

K letounu byly vyslány dva stroje, protože Američané se domnívali, že může jít o další připravovaný japonský útok. Navíc bylo rok po ,,dnu hanby", po němž bezprostředně USA vyhlásily válku Japonsku. Dva stíhací stroje měly v případě hrozícího nebezpečí podezřelý letoun sestřelit.

                               

Jenže je čekalo překvapení: nejednalo se o japonský letoun, který měl provést letecký úder, ale americký jednomístný Curtiss P-40 Warhawk, jenž poprvé vzlétl v roce 1938. Byl prakticky rozstřílený a za kniplem měl ležet údajně již mrtvý pilot.

                                

Letadlo duchů" posléze havarovalo do pole, ale ve stroji nebylo po pilotovi ani památky. Podle palubního deníku měl bitevní letoun vzlétnout z ostrova Mindanao na Filipínách. Ostrov byl vzdálen od inkriminovaného místa 1 300 mil. V kokpitu ale měla být nalezena krev. Byla tedy pilotova? Nebo někoho jiného? Na tyto a další otázky nebyla ani po téměř 80 letech nalezena uspokojivá odpověď.

Další záhadou pak byl stav letounu. Ten spíš připomínal létající vrak, který navíc neměl ani přistávací vybavení. Jak tedy mohlo letadlo vzlétnout z ostrova Mindanao? Je možné, že pilot zvládl odstartovat z ostrova nezraněn, ale jeho stroj napadl nepřítel, letoun těžce poškodil, způsobil pilotovi těžká zranění, v důsledku čehož ještě za kniplem zemřel. Následně se zřítil do pole. To však na druhé straně nevysvětluje, kam se podělo jeho tělo. Jestli je někdo nezcizil, totiž stále nevíme.

Některé teorie pak hovoří o pilotovi, který přežil japonský útok na Pearl Harbor a odletěl možná s již poškozeným letounem směrem k ostrovu Mindanao, tam rok žil, a rok poté, se chtěl vrátit. Ale další otázka zní, proč až rok poté a ne dříve. Obával se snad pilot, že japonské útoky se mohou v pravidelných intervalech opakovat, tak počkal, až se situace momentálně zklidní?

Tak či onak, záhada ,,letadla duchů" trvá i po několika desítkách let dál a je zařazena mezi největší mystéria americké historie. Dozvíme se někdy úplnou a nezkreslenou pravdu?

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace