Nevyzrálý, nevhodný! Škoda i ČKD V tendru pro Wehrmacht neuspěly. Tank odmítla i čs. armáda

Nevyzrálý, nevhodný! Škoda i ČKD V tendru pro Wehrmacht neuspěly. Tank odmítla i čs. armáda
Autor: tanks-encyclopedia.com, Bundesarchiv|Popisek: T-15
26 / 06 / 2020, 16:30

O tom, že německé ozbrojené síly po okupaci zbytku Československa v březnu 1939 velmi rády do své výzbroje zařadily mj. a především československé lehké tanky LT vz. 35 a LT vz. 38 a úspěšně je nasadily v prvních fázích druhé světové války, se všeobecně ví. Poněkud ve stínu frontového nasazení zbraní stojí fakt, že cennější než konkrétní technika byl pro Německo československý zbrojní průmysl, který byl ve 30. letech na světové úrovni, a jehož potenciál byl velmi vítaným doplňkem kapacity vlastní německé výroby. Jedním z projektů, do nichž se zapojila jak plzeňská Škodovka, tak bývalé ČKD (nově BMM), byl vývoj lehkého průzkumného tanku. Škoda nabídla vozidlo s továrním označením T-15, pozdějším německým označením Panzerspähwagen II Ausf. Skoda.

Československé lehké tanky se německé armádě mimořádně osvědčily. Zejména LT vz. 38, resp. PzKpfw 38(t) lze patrně označit za nejlepší konstrukci své kategorie. Jeho podvozek bude sloužit celou válku jako základ pro vozidla různého určení od samohybných děl přes stíhače tanků po protiletadlové prostředky. Šlo o lehký tank, který měl koncem 30. let vynikající parametry. Přesto bylo záhy zřejmé, že lehké tanky jeho koncepce budou muset ustoupit odolnějším a silnějším tankům středním, přičemž k efektivnímu plnění průzkumných úkolů chyběla tankům Pz 38, stejně jako ostatním lehkým tankům Wehrmachtu (především Pz I, Pz II a Pz 35(t)), dostatečná rychlost.

Úřad pro vyzbrojování armády (Heereswaffenamt) již 15. září 1939 vypsal požadavky na nový rychlý průzkumný tank. Měl být silně pancéřovaný (přibližně na úrovni LT vz. 38) a nést podobnou výzbroj (tedy 20-37mm kanón), ale musel dosahovat rychlosti alespoň 50 km/h (tedy o osm více než LT vz. 38). První oslovenou společností byl německý MAN, výrobce mj. tanků Panzer II, ale v červenci roku 1940 byly osloveny také protektorátní společnosti Škoda a BMM (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik), tedy dřívější ČKD. Požadavek rychlosti byl záhy zvýšen na 60 km/h, hmotnost vozidla neměla překonat 13 tun, a konstrukce měla být svařovaná, nikoli nýtovaná, což zvyšovalo odolnost pancíře a ochranu osádky. Vzhledem k nižšímu profilu byl vypuštěn požadavek na kulomet v korbě, který se u lehkých tanků v praxi polních tažení neosvědčil.

video: youtube

Škoda odpověděla prototypem označovaným T-15. Šlo o tank, který na první pohled spojoval prvky československých tanků LT vz. 35 (typ LT vz. 35 měl tovární označení T-11) a německých Panzer II. Prototyp byl hotov v říjnu 1941, druhý následoval v prosinci. Od března 1942 je Němci vedli jako Panzerspähwagen II Ausf. Skoda (obrněné průzkumné vozidlo II, verze Škoda). Na čele dosahovala síla pancíře 30 mm, po stranách pak 25 mm. Věž byla osazena protitankovým kanónem Škoda A11 ráže 37 mm a německým kulometem MG34 ráže 7,92 mm.

Firma BMM (ČKD) v rámci projektu představila typ TNHnA, což byla varianta exportně úspěšného tanku LTL, a německý MAN pak verzi L osvědčeného lehkého tanku Panzer II (v zásadě k nepoznání změněného). Tanky postoupily na zkušebním polygonu v Kummensdorfu srovnávací zkoušky, z nichž vítězně vyšel německý tank, ač měl TNHnA údajně vykazovat lepší výkony. Naproti tomu T-15 se potýkal s řadou problémů a provozních závad, byl označen jako nevyzrálý a pro sériovou výrobu nevhodný. V rámci dalšího vývoje, který probíhal až do začátku roku 1944, byla upravena konstrukce věže, která mohla pojmout kanón ráže 47 mm, a dokonce účinný německý PaK 39 L/60 ráže 50 mm, ale k zařazení do výzbroje Wehrmachtu nedošlo. Celkem vznikly čtyři prototypy. Pátý již zastihl konec války v pokročilém stupni rozpracování. Byl představen v červenci 1946 zástupcům Československé armády, ale ani ta o něj neprojevila zájem, a neuspěly ani další varianty, jejichž projekty vznikly jen na papíře. Pátý prototyp byl pak v 50. letech sešrotován.

Zdroj: tanks-encyclopedia.com, rotanazdar.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace