Než se z nebe ozvalo brrrt - A-1 Skyraider, nevlastní dědeček prasete A-10

Než se z nebe ozvalo brrrt - A-1 Skyraider, nevlastní dědeček prasete A-10
Autor: USAF - Official USAF, volné dílo|Popisek: Douglas A-1H Skyraider, 602nd Special Operations Squadron, Vietnam 1970
20 / 10 / 2020, 17:00

Ikonický bitevní letoun amerického letectva Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II přezdívaný Warthog (prase savanové) nebo prostě Hog (prase) letěl poprvé v roce 1972 a do služby vstoupil v roce 1977. Známý je zvukem svého rotačního 30mm kanónu Avenger schopného vyslat smrtící salvu granátů kadencí 3900 ran za minutu: brrrt. Svým potenciálem a výkonem byl obrovským skokem vpřed a dodnes se bez něj americké letectvo nechce a neumí obejít. Přišel po období určitého tápání. Předchozím rozšířeným typem byl stroj A-1 Skyraider. Zastaralý již začátkem 60. let, přesto při podpoře pozemních sil efektivní.

Douglas A-1 Skyraider byl vyvinutý ještě za druhé světové války. První let absolvoval 18. března 1945. Cílem bylo získat stroj spojující vlastnosti námořních střemhlavých bombardérů Curtiss SB2C Helldiver a torpédových Grumman TBF Avenger, a v tomto ohledu vznikl pozoruhodný a na svou dobu výkonný letoun, který by býval mohl do konfliktu charakteru druhé světové války promluvit velmi výrazně. Ovšem podobně jako například skvělé palubní stíhací Grummany F8F Bearcat přišel příliš pozdě - na rozdíl od nich však přece jen vzhledem ke svým specifickým vlastnostem ve službě vydržel až dlouho do doby, kdy již nebi kralovaly nezpochybnitelně proudové a dokonce nadzvukové stroje. Právě Bearcaty v roli protizemních letounů letectva Jižního Vietnamu Skyraidery také nahradí.

A-1 (původně značený AD) byl dolnoplošník poháněný jedním výkonným hvězdicovým motorem, původně Wright R-3350, později ještě výkonnější variantou 26WA a 26WB. Protože byl vyvíjen primárně pro námořnictvo, muselo být přistoupeno ke kompromisům: stroj měl být s ohledem na potřebu nasazení při přímé podpoře pozemních sil silně pancéřován, ale současně musel být schopný vzletu z krátké paluby letadlových lodí. Své cíle napadal jednak palbou čtyř dvacetimilimetrových kanónů AN/M3, a jednak na patnácti závěsnících nesenou municí o celkové hmotnosti 3600 kg (srovnatelné se čtyřmotorovými strategickými bombardéry B-17) zahrnující kromě bomb různého určení také miny, neřízené rakety, torpéda nebo posílenou hlavňovou výzbroj.

Skyraidery (přezdívané podle francouzské prvoválečné stíhačky "Spad") byly poprvé nasazeny během války v Koreji z paluby letadlové lodi USS Valley Forge (třída Essex) 3. července 1950. Oproti tehdy existujícím proudovým letounům měl dvě výhody: značnou nosnost a až desetihodinovou výdrž. Za předpokladu bezpečného vzdušného prostoru se ukázal být při podpoře pozemních jednotek velmi účinnou zbraní. A zaznamenal také vzdušné vítězství: 16. června 1950 sestřelil Major Linnemeier stařičký dvouplošný Polikarpov Po-2. A provedl také jeden z posledních torpédových útoků ze vzduchu: 2. května 1951 poškodily Skyraidery torpédy přehradu Hwacheon. Jejich nejnebezpečnějším nepřítelem byla za korejské války protivzdušná obrana, která si také připsala většinu ze 101 zničených letounů.

video: youtube

Spojené státy mírně zaspaly dobu. Soustředily vývoj protizemních letounů především na stroje schopné nést jadernou munici, a v době zapojení USA do války ve Vietnamu byly Skyraidery stále hlavním útočným letounem na palubách jejich letadlových lodí, a jako takové byly také intenzivně nasazovány do doby, než je nahradily proudové A-6 Intruder, A-7 Corsair II a A-4 Skyhawk. A nevedly si zle. Poručíci Johnson a Patton s nimi dokonce dokázali sestřelit dva MiGy-17 (20. června 1965 a 9. října 1966). Nasazovalo je již nejen námořnictvo a námořní pěchota, ale také letectvo, které jimi doplnilo ještě starší, byť stále užitečné dvoumotorové A-26 Invader (nasazované ovšem již převážně jen k nočním útokům). Skyraidery potvrdily svou pověst odolného a smrtícího letounu. Paradoxně pro ně nebyly nebezpečné ani protivzdušné řízené střely (ty sestřelily pouhých pět Skyraiderů), ani proudoví stíhači (tři ztracené A-1), ale hlavňová protiletadlová výzbroj, která si jich připsala na konto zdaleka nejvíce (celkem bylo ve Vietnamu ztraceno 266 amerických A-1, z nichž část provozními nehodami).

V palubní službě se stroje A-6, A-7 nebo A-4 osvědčily a Skyraidery z ní vytlačily; ale jejich skutečnou náhradu u USAF koncepčně představuje až Warthog jako výsledek programu A-X iniciovaného až v roce 1966, tedy více než 20 let po prvním letu Skyraideru.

Zdroj: navalaviationmuseum.org, militarytimes.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace