Nezastavitelný Objekt 279 - Sovětský supertank do třetí světové vydržel vše. Jen Chrusčova ne

Nezastavitelný Objekt 279 - Sovětský supertank do třetí světové vydržel vše. Jen Chrusčova ne
07 / 12 / 2019, 19:30


Experimentální tank Objekt 279 měl představovat vrchol sovětské technologie a designu. Byl navržen koncem 50. let, kdy zuřila studená válka a měl ,,přežít" i nárazovou vlnu od jaderné exploze. Osud tomu chtěl však jinak a supervozidlo se nakonec ani nedostalo do výzbroje, když se vyrobily pouhé tři kusy.

Sovětská ,,studenoválečná mašinérie" vyprodukovala řadu pozoruhodných vozidel a experimentální tank Objekt 279 je toho zářným příkladem, byť se nikdy nedostal do výzbroje. Na bytelném vozidle talířového tvaru se čtyřmi pásy a s pancéřováním, které mělo tloušťku 319 mm, se začalo pracovat koncem 50. let v Kirovově závodě v dnešním Petrohradě. Tým konstruktérů vedl známý inženýr L. Trojanov. Samotné práce na těžkém tanku začaly v roce 1957.

Objekt 279 měl plnit několik rolí. Především se jednalo o vozidlo, které bylo určeno do nepřístupných či těžkých terénů, tedy tam, kde konvenční tanky měly problém je zdolat. Současně měl Objekt 279 představovat těžký průlomový tank s unikátní výzbrojí. V neposlední řadě mělo být vozidlo zvýšenou odolnost, ochranu proti CBRN prostředkům, průniku radiace a podle jeho designerů ,,přežít" kromě protitankových střel nepřítele i nárazovou vlnu od jaderného výbuchu.

Musíme si uvědomit, že v této době se stále počítalo s možností vypuknutí třetí světové války. O pět let později, v roce 1962, jí byl svět v tzv.karibské krizi snad vůbec nejblíže.

Objekt 279

                                                       Objekt 279 (autor: Vulkan Raven (CC BY-SA 3.0) )

 

60tunové monstrum se čtyřčlennou posádkou bylo 6,77 m dlouhé, 3,4 m široké a 2,6 m vysoké. Na svou hmotnost mělo být vozidlo relativně rychlé - 55 km/h. Objekt 279 poháněl výkonný dieselový motor 2DG-8M o výkonu 750 kW (1000 koní). Už jsme se jinde zmínili o tom, že tank měl mít i silnou výzbroj tak, aby mohl prorážet pancíř západních tanků. Výzbroj zajišťoval poloautomatický kanon M-65 ráže 130 mm se zásobou na 24 střel. Poloautomatický systém nabíjení umožňoval vystřelit 5-7 nábojů za minutu. Sekundární doplňkovou zbraní představoval kulomet KPVT ráže 14,5 milimetru.

Konstrukce, výzbroj i odolnost tanku působily sice velmi dobrým dojmem, nicméně jak už to bývá u experimentálních tanků nejen sovětské provenience, Objekt 279 srážely technické potíže, nedodělky, které se později projevily jako fatální. Především vozidlo trápil podvozek a jeho složitost, s níž si mnohdy neporadili ani zkušení mechanikové. Složitá ostatně byla i převodovka tanku. Dalším problémem pak byly výrobní náklady a tedy i provoz vozidla. Nakonec se y těchto důvodů vyrobily pouze 3 prototypy a tank nebyl nikdy nasazen.

Projekt zrušil sovětský vůdce Nikita Chruščov v roce 1960, přičemž vojenskou strategií měla být napříště stavba nikoliv těžkých či supertěžkých tanků, ale naopak středních.


 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace