Ničení továren, demolice metra, evakuace do Samary. Sovětský plán v případě nacistického obsazení Moskvy byl realitou

Ničení továren, demolice metra, evakuace do Samary. Sovětský plán v případě nacistického obsazení Moskvy byl realitou
Autor: RIA Novosti, CC-BY-SA 3.0 |Popisek: Bitva o Moskvu
23 / 03 / 2021, 17:30

Na podzim 1941 se blížila z pohledu katastrofa. Němci se přiblížili nebezpečně Moskvě a Sověti už začali spřádat plán, co bude dál v případě obsazení Moskvy nacisty.

V říjnu 1941 se německá vojska rychle blížily k Moskvě. Sovětská města či vesnice před Moskvou padaly postupně do rukou německých vojáků. Moskva tak byla v bezprostředním ohrožení a německá vojska měla i rychle vpadnout do Moskvy.

15. října 1941 Stalin promluvil ke svým soudruhům z politbyra. Měli zorganizovat evakuaci města a sami spěšně opustit hlavní město ještě ten večer. Týkalo se to nejvyšších politických představitelů, generálního štábu, námořnictva, členů prezidia Nejvyššího Sovětu, diplomatického sboru a dalších osob. Jejich příští zástavkou se měla stát Samara (dříve Kujbyšev), která je situována asi 1 100 kilometrů východně od Moskvy. Právě Samara se měla stát novým hlavním městem Sovětského svazu a být napříště středobodem politického, společenského a hospodářského života. Existovalo proto několik důvodů.

Město bylo dobře vojensky chráněné a netrvalo by dlouho přesunout vybrané klíčové kapacity průmyslu či potřebné administrativní instituce právě sem. Vzhledem k probíhající válce také bylo výhodou, že Samara byla významným centrem, či možná lépe řečeno ,,tahounem", která disponovala kapacitami letišť, továrnami a železnicí. Infrastruktura by se doplnila dalšími kapacitami z Moskvy, jak už jsme uvedli jinde. Stalin měl v Moskvě strávit ještě jeden, stejně jako kruh jeho nejbližších spolupracovníků - především Lavrentij Berija, Alexej Kosygin, Anastáz Mikojan.

Šéf NKVD Berija měl dohlédnout na to, aby byly v Moskvě zničeny vybrané továrny, skladiště zbraní, instituce kritické infrastruktury, které neměly v žádném případě padnout do německých rukou. Zničeno mělo být také metro. 

O příslušných Stalinových direktivách se neměl nikdo dozvědět, přesto prosákly na veřejnost zvěsti o tom, že Moskva má padnout zanedlouho do německých rukou. V Moskvě tak vypukla několikadenní panika. Té přispěl i fakt, že 16. října 1941 poprvé v historii nevyjelo metro, protože bylo připravené k demolici. Chaos v Moskvě byl umocněn tím, že mnoho lidí narychlo opustilo své pracovní povinnosti i majetky a spěchalo na nádraží, aby se co nejrychleji dostali pryč z ohroženého města. V panice docházelo přirozeně i k násilnostem a trestné činnosti.

Návrat do normálního života si vyžádalo vydání poměrně radikálních opatření. Stalin vydal příslušný dekret, kterým vyhlašoval stav obležení, jenž mimo jiné zakazoval pohyb lidí i aut v noci bez zvláštního povolení a uděloval policii pravomoc namístě zastřelit ,,provokatéry".

Stalinův plán z 15. října 1941 nakonec nedošel naplnění, protože Němci se nedokázali Moskvy zmocnit. V bitvě o Moskvu, která skončila v lednu 1942, totiž triumfovali Sověti, kde se vyznamenal především Georgij Žukov a další velitelé. Obhájená Moskva tak zachránila Sovětský svaz od katastrofy.

 

Zdroj: Russia Beyond

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace