Nizozemský křižník proti Japoncům. De Ruyter ,,hrdinně" padl v bitvě v Jávském moři

Nizozemský křižník proti Japoncům. De Ruyter ,,hrdinně&quote; padl v bitvě v Jávském moři
Autor: Nizozemské královské námořnictvo ,Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Lehký křižník De Ruyter
09 / 09 / 2021, 10:00

Proti Japoncům bojoval i nizozemský lehký křižník De Ruyter. Osudnou se mu stala bitva v Jávském moři.

Nizozemský lehký křižník De Ruyter byl pojmenován po nizozemském admirálovi Michielovi de Ruyter, který žil v 17. století a je považován za jednoho z nejvýznamnějších námořních velitelů v dějinách Nizozemí.

Stavba plavidla začala v roce 1933, na vodu bylo spuštěno v roce 1935 a o rok později vstoupilo do služby Královského námořnictva. Na kvalitě výzbroje, vybavení a dalších komponentů se negativně odrazila především světová hospodářská krize, která se nevyhnula ani Nizozemí. Proto byl De Ruyter navržen pouze s velmi lehkou výzbrojí i pancéřováním. Až posléze byla původní konstrukce vylepšena, přidána další dělostřelecká věž a slabší pancéřování zesíleno.

Nicméně ani potom se nemohl lehký křižník rovnat výzbrojí svým zahraničním protějškům, i když měl velmi dobrý systém řízení palby. ,,Úsporný režim" se každopádně při stavění plavidla posléze projevil v bojových podmínkách. Svou roli také sehrála vlna pacifismu, která v té době byla v Nizozemí poměrně silná.

Délka lodi, jejíž posádku tvořilo 437 důstojníků a mužů, činila 170,92 m, šířka 15,7m, plný výtlak plavidla byl 7 822 t, standardní 6 442 t. De Ruyter mohl dosáhnout rychlosti 32 uzlů (59,3 km/h). Dosah činil 6 800 námořních mil při rychlosti 12 uzlů. Pohon tvořilo 6 vodotrubných kotlů Yarrow, a 2 sestavy parních turbín Parsons o celkovém výkonu 48 542,9 kW. Co se týče výzbroje, o níž jsme již na jiném místě krátce hovořili, byl de Ruyter vybaven sedmi děly Bofors ráže 150 mm, deseti protiletadlovými děly ráže 40 mm a osmi těžkými kulomety ráže 12,7 mm. Plavidlo mohlo nést na palubě dva hydroplány Fokker C.XI – W.

Počítalo se s tím, že De Ruyter bude sloužit v námořnictvu Nizozemské Východní Indie společně s dalšími lehkými křižníky Java a Sumatra. Bylo jasné, že je otázkou času, kdy se lodě střetnou s expanzivně uvažujícími Japonci, kteří chtěli ovládnout Nizozemskou Východní Indii kvůli tamním bohatým zdrojům a nerostným surovinám, hlavně ropě.

A nutno podotkonout, že nizozemská plavidla sváděla mnohdy marný boj s Japonci, kteří postupně převzali nad územím kontrolu. De Ruyter se účastnil v roce několika bitev - v prvé řadě bitvy v Makassarském průlivu, kde po boku Nizozemců stály USA, a kde byl De Ruyter lehce poškozen, bitvy v Badungském průlivu, kde Nizozemci, Američané a Britové prohráli, a především bitvy v Jávském moři v únoru 1942.

Proti sobě stanuli Japonci na straně jedné a Nizozemci, podporovaní Američany, Brity a Australany na straně druhé. De Ruyter a Java se začlenily do svazu plavidel, které měly čelit japonskému námořnímu expanzionismu. Japonci postavili ,,do pole" 2 těžké křižníky, 2 lehké křižníky a 14 torpédoborců, spojenci pak 2 těžké křižníky, 3 lehké křižníky a 9 torpédoborců.

Záhy se v bitvě ukázala převaha japonského loďstva. Zatímco byl v bitvě poškozen jeden japonský torpédoborec, spojenci přišly o 3 torpédoborce a 2 nizozemské lehké křižníky - De Ruyteru a Javu. De Ruyter byl potopen 28. února 1942, když jej zasáhlo japonské torpédo a klesl na dno i s 345 muži na palubě. Java byla potopena 27. února s 500 námořníky na palubě.

Vraky byly nalezeny v prosinci 2002 v hloubce 69 metrů týmem potápěčů, který původně pátral po těžkém křižníku Royal Navy HMS Exeter, který na dno poslali Japonci krátce po bitvě v Jávském moři. Nakonec byl vrak Exeteru objeven v roce 2007 americko-australskou expedicí.

Zdroj: history.com

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace