Nizozemský lehký křižník De Ruyter bojoval proti Japoncům. Zkázu našel v Jávském moři

Nizozemský lehký křižník De Ruyter bojoval proti Japoncům. Zkázu našel v Jávském moři
28 / 06 / 2019, 14:30

Hr. Ms. De Ruyter byl lehký křižník nizozemského Královského námořnictva, který byl postaven jako náhrada za Hr. Ms. Celebes.

Nizozemský lehký křižník De Ruyter byl pojmenován po nizozemském admirálovi Michielovi de Ruyter, který žil v 17. století a je považován za jednoho z nejvýznamnějších námořních velitelů v dějinách Nizozemí.

Stavba plavidla začala v roce 1933, na vodu bylo spuštěno v roce 1935 a o rok později vstoupilo do služby Královského námořnictva. Na kvalitě výzbroje, vybavení a dalších komponentů se negativně odrazila především světová hospodářská krize, která se nevyhnula ani Nizozemí. Proto byl De Ruyter navržen pouze s velmi lehkou výzbrojí i pancéřováním. Až posléze byla původní konstrukce vylepšena, přidána další dělostřelecká věž a slabší pancéřování zesíleno.

Nicméně ani potom se nemohl lehký křižník rovnat výzbrojí svým zahraničním protějškům, i když měl velmi dobrý systém řízení palby. ,,Úsporný režim" se každopádně při stavění plavidla posléze projevil v bojových podmínkách. Svou roli také sehrála vlna pacifismu, která v té době byla v Nizozemí poměrně silná.

Délka lodi, jejíž posádku tvořilo 437 důstojníků a mužů,  činila 170,92 m, šířka 15,7m, plný výtlak plavidla byl 7 822 t, standardní 6 442 t. De Ruyter mohl dosáhnout rychlosti 32 uzlů (59,3 km/h). Dosah činil 6 800 námořních mil při rychlosti 12 uzlů. Pohon tvořilo 6 vodotrubných kotlů Yarrow, a 2 sestavy parních turbín Parsons o celkovém výkonu 48 542,9 kW. Co se týče výzbroje, o níž jsme již na jiném místě krátce hovořili, byl de Ruyter vybaven sedmi děly Bofors ráže 150 mm, deseti protiletadlovými děly ráže 40 mm a osmi těžkými kulomety ráže 12,7 mm. Plavidlo mohlo nést na palubě dva hydroplány  Fokker C.XI – W.

Počítalo se s tím, že De Ruyter bude sloužit v námořnictvu Nizozemské Východní Indie společně s dalšími lehkými křižníky Java a Sumatra. Bylo jasné, že je otázkou času, kdy se lodě střetnou s expanzivně uvažujícími Japonci, kteří chtěli ovládnout Nizozemskou Východní Indii kvůli tamním bohatým zdrojům a nerostným surovinám, hlavně ropě.

de Ruyter

A nutno podotkonout, že nizozemská plavidla sváděla mnohdy marný boj s Japonci, kteří postupně převzali nad územím kontrolu. De Ruyter se účastnil v roce několika bitev - v prvé řadě bitvy v Makassarském průlivu, kde po boku Nizozemců stály USA, a kde byl De Ruyter lehce poškozen, bitvy v Badungském průlivu, kde Nizozemci, Američané a Britové prohráli, a především bitvy v Jávském moři v únoru 1942.

Proti sobě stanuli Japonci na straně jedné a Nizozemci, podporovaní Američany, Brity a Australany na straně druhé. De Ruyter a Java se začlenily do svazu plavidel, které měly čelit japonskému námořnímu expanzionismu. Japonci postavili ,,do pole" 2 těžké křižníky, 2 lehké křižníky a 14 torpédoborců, spojenci pak 2 těžké křižníky, 3 lehké křižníky a 9 torpédoborců. Záhy se v bitvě ukázala převaha japonského loďstva. Zatímco byl v bitvě poškozen jeden japonský torpédoborec, spojenci přišly o 3 torpédoborce a 2 nizozemské lehké křižníky - De Ruyteru a Javu. De Ruyter byl potopen 28. února 1942, když jej zasáhlo japonské torpédo a klesl na dno i s 345 muži na palubě. Java byla potopena 27. února s 500 námořníky na palubě. 

Vraky byly nalezeny v prosinci 2002 v hloubce 69 metrů týmem potápěčů, který původně pátral po těžkém křižníku Royal Navy HMS Exeter, který na dno poslali Japonci krátce po bitvě v Jávském moři. Nakonec byl vrak Exeteru objeven v roce 2007 americko-australskou expedicí.


 

 
 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace